Is jouw winkel klaar voor Moederdag in Corona tijd?
Natuurlijk ben je bezig je winkel te runnen zo goed en zo kwaad als het kan in deze tijd. Misschien ligt je focus vooral op je online aanwezigheid en promotie? Maar mensen (klanten) krijgen nu, tegen de adviezen in, steeds meer behoefte er op uit te gaan. Een fysieke winkel is nu meer dan ooit de perfecte bestemming voor troostrijke aankopen!
De hoogste tijd om te checken of je winkel wel helemaal klaar is voor het eerstvolgende evenement op de kalender, en zeker niet de onbelangrijkste, Moederdag! Graag denken wij met je mee om zo goed mogelijk voor de dag te komen met je winkelpresentaties. Daarom delen wij deze 5 presentatietips:
Tip 1. Kant en klaar pakket!
Cadeau is altijd al een belangrijk thema, maar wat verandert er nu door de Corona crisis voor Moederdag in de winkel? Misschien presenteer je nu andere soorten cadeaus zoals hobbyspullen, puzzels, boeken of een springtouw om de Corona kilo’s eraf te jumpen. Zelfs mooie schoonmaakproducten zouden nu kunnen als cadeau, daar dachten wij vorig jaar nog heel anders over!
Het is voor kinderen niet altijd makkelijk een cadeau voor moeder te kiezen. Zeker omdat je geacht wordt niet langdurig te shoppen volgens Mark. Hoe fijn is het dan om kant en klare en mooi ingepakte cadeaupakketten tegen te komen in de winkel. De pakketten van Rituals zijn nu zelfs bij Albert Heijn verkrijgbaar!
Combinaties maken
Denk ook eens aan het presenteren van goede productcombinaties binnen je bestaande collectie. Logische combinaties als Plant & Pot, Kaas & Wijn, maar ook nieuwe combinaties als Springtouw & Handdoek of een Puzzelboekje met een mooie pen.
Door daarbij duidelijk zichtbaar de prijscombinatie te communiceren voorkom je overbodig handcontact en kan er snel gekozen worden. Als reminder zet je bij de prijs een hartje en ‘Voor Moeder’ of ‘Moederdag cadeautip’ bij.
Tip 2. Presenteer prijsgroepen
Omdat er snelle beslissingen genomen moeten worden is de klant geholpen bij het presenteren van cadeaus op prijsgroep. Presenteer Cadeaus in groepen van bijvoorbeeld 5,- 10,- en tot 20,-. Belangrijk is om er heldere communicatie bij te plaatsen.
In de bloemenbranche zie je dat duidelijke prijscommunicatie helpt om sneller tot een keuze te komen. Bloemen zijn sowieso natuurlijk een fantastisch cadeau! Mochten mijn kinderen dit lezen, pioenrozen of ranonkels zijn mijn favorieten 😉
Tip 3. De Cadeau Bon
Voor klanten die niet kunnen kiezen of bang zijn dat ‘ze’ het al heeft is de cadeaubon een uitkomst. Denk ook aan klanten die iets willen geven voor straks als het weer ‘mag’ of die jou willen steunen als lokale ondernemer!
Presenteer de cadeaubon als cadeau-idee op meerdere plekken in de winkel, daar waar de keuze gemaakt wordt. Ook een goed idee om de cadeaubon al in de etalage(ruit) aan te prijzen, zeker nu klanten buiten staan te wachten of er in het voorbij gaan hun oog op laten vallen.
Tip 4. Presenteer je Service!
En natuurlijk Service met de hoofdletter S! Voor de crisis uitbrak al een punt om je mee te onderscheiden als ondernemer/winkelier. Maar nu helemaal en een onmisbaar onderdeel van je aanpak. Afhaalservice, of een bezorgservice. Klanten willen nu graag iets van hun favoriete winkel (jouw winkel!) laten bezorgen.
Je kunt je onderscheiden door een brievenbusformaat pakje aan te bieden. Zeker nu de levertijden van de grote bezorgdiensten onder druk staan en daarbij ook meer kosten.
Lokaal kun je uitblinken door grotere pakketten te bezorgen, zoals de Moederdag box een initiatief van de Driebergse winkeliers.
Maak vooral zichtbaar welke service je bied en communiceer dit aantrekkelijk in de stijl van jouw zaak.
Gebruik voor de communicatie je stoepbord buiten en binnen je counter of balie.
Tip 5. Een creatief cadeau!
Voor moeders gaat er niets boven een zelfgemaakt cadeau! Hoe kun je hier als winkelier op in spelen? Misschien heb je wel artikelen met DIY mogelijkheden, iets om te bakken, te schilderen, te klei-en of te handwerken. Maar denk ook aan aanverwante zaken als een pot of blik om de zelfgedecoreerde stroopwafels in te doen. Of misschien heb je fantastische producten om een kunst-remake te maken. Je moeder als het melkmeisje van Vermeer is helemaal Corona Insta proof!
Dan is het een kwestie van die producten naar voren te halen en en onder de aandacht te brengen, en ja, weer die communicatie erbij.
Heb je echt geen DIY collectie dan kun denken aan het toevoegen van een creatieve verpakking. Bijvoorbeeld een groot label, kaart of etiket waar op ge-handletterd kan worden. Of geef er een uni papieren tasje bij om zelf te pimpen! Maak het voor de klant gemakkelijk er iets persoonlijks aan toe te voegen zodat het een echt eigen persoonlijk en creatief cadeau wordt!
TRAINING PRODUCTPRESENTATIE
Momenteel liggen onze fysieke Presenteer & Etaleer trainingen noodgedwongen stil, wel zijn wij bezig online trainingen te ontwikkelen!
WORKSHOP KRIJTBORD SCHRIJVEN
Wil je flexibel en up to date communiceren? Snel en milieuvriendelijk kunnen handelen? Leer schrijven op een krijt- en stoepbord! Kijk hier voor ons aanbod!
Tot ziens en succes met onze tips!
Kurien & Marjolein
Interessant! Neem contact met mij op