Is jouw winkel klaar voor de kerst?
Kopen is emotie, daarom is winkelbeleving het magische woord. Met de donkere dagen zijn wij extra gevoelig voor sfeer in de winkel. Zet in op de zintuigen! Gebruik geur, muziek en misschien heb je iets lekker te proeven, hoe langer bezoekers in je winkel blijven hoe groter de kans is dat ze wat kopen. Maak plannen en ga knallen en spetteren met je kerstpresentatie! Hoe? Begin nu al met de voorbereidingen. Zorg voor een ultieme kerstsfeer, mooie winkelpresentaties en opvallende etalages. We helpen je graag op weg en hebben 7 weergaloze en handige etaleer & presenteer tips.
Maak eerst een plan!
Speciaal voor alle winkeliers en ondernemers delen wij hoe je een goed plan van aanpak maakt voor de komende kerst! In 4 eenvoudige stappen ontwerp je het juiste plan voor een knallende kerst, sfeervol en uniek, passend bij jouw winkel. Zo ben je goed en tijdig voorbereid op deze drukke periode.
Nu Sint vertrokken is kun je echt los met kerst in de winkel!
1. ‘Dreaming of a white Christmas’
Probeer de klantendromen te visualiseren met kerst, die witte kerst hebben wij zelden, of eigenlijk nooit! Maar wij zien de witte kerst heel graag terug als droombeeld. Kersttrend ‘Frosted’ zet alle producten in een ijzig sneeuwlandschap, gebruik wit, transparant en ijsblauw. De sneeuwbol als achtergrond, gespot in een etalage in Londen, is natuurlijk ook een prachtig plaatje en gaat de hele winter mee als thema zo heb je sfeer zonder kerst!
Leren etaleren in je eigen winkel!
Wil je met jouw team meer leren over het maken van etalages en product presentaties? Zodat je winkel er altijd goed uitziet? Dat kan! Ga met je collega’s aan de slag en leer de basistechnieken van het maken van product presentaties onder deskundige begeleiding op jouw winkelvloer! Ga naar het overzicht van de Workshops Presenteren & Etaleren en bekijk ons aanbod.
2. De feestelijk gedekte tafel
Een andere droom in deze periode is de feestelijk gedekte tafel waar de hele familie in perfect afgestemde kleding in een goed humeur aanschuift. Ook dit hebben wij zelden, maar wij willen het graag, dus laat maar zien! En blijven dromen 😉
Voorbeelden van een prachtige tafel aankleding van Sissy Boy, de Bijenkorf Utrecht en de showroom van Boska tijdens een klantenevent in Bodegraven.
3. De kerstboom als piramidevorm
De snelste associatie met kerst is de kerstboom. Het merk ‘Happy Socks’ speelt daar handig op in door voor hun collectie een display aan te leveren in een kerstboomvorm met het logo als piek.
Een boom in de winkel is een behoorlijke klus en vreet vierkante meters, tijd en geld. Toch indruk maken met een boom? Kies een platte oplossing zoals de wandboom of maak een piramidevorm met producten. Be creative!
Kerst kan ook zonder boom – keep it simple!
Het is al snel kerst, door alleen de woorden Merry & Bright in een lightbox te presenteren ben je meteen in de stemming. Een groep kerststerren geeft een mooi accent in de etalage van Emma B. En wat te denken van een kartonnen kroon op een groep mannequins. Het hoeft niet duur te zijn! Geef creatie de ruimte!
4. Groen!
De MEGA trend ‘Groen’ zet stevig door met als gevolg dat wij nu juist weer veel natuurlijk ogende kerstbomen en takken zien zoals bij H&M Home dit jaar. Verwissel je huidige plant voor een kerstboom of vaas met dennentakken, dan veranderd je display heel snel in een kerstpresentatie!
Guirlandes
Guirlandes kun je mooi ergens langs leiden, bijvoorbeeld langs een trap zoals bij Hackett voor een klassieke uitstraling. Of leg/hang de guirlande bovenlangs een wandmeubel als sfeerkader. Of als klassieke poort zoals bij het Fritesatelier.
5. Jingle all the way!
Van stoepbord naar etalage, van entree tot aan de kassa, elke locatie werkt mee aan de ultieme kerst winkelervaring. Zo gaat de klant van de ene beleving naar de volgende inspiratie en heeft elke locatie zijn of haar eigen rol in het gehele kerstshop gebeuren. Laat geen mogelijkheid onbenut!
De entree bijvoorbeeld biedt klanten een eerste warm welkom, het startpunt van alles wat nog komen gaat. Casa heeft de traditionele buxusbollen links en rechts van de deur vervangen voor kerstbomen en Rituals pakt dit jaar uit met een prachtige lichtpoort.
Kies voor strategische locaties!
Kies de juiste locaties in je winkel waar je de bezoeker verrast met een volgende kerstpresentatie. Zoals de coole kerstman tussen de discoballen bij Selfridges Londen op de heren mode afdeling die onmiddellijk je blik vangt.
Bij de kassa geef je nog de laatste kleine cadeau ideeën, serviceproducten, impulsproducten, een cadeaubon of een (gratis!) attentie. Misschien laat je hier nog wat proeven of proberen terwijl je feestelijk inpakt. (Zie ons blog over het thema cadeau in je winkel!)
Maak een totaalaanpak voor kerst en laat geen mogelijkheid onbenut!
6. Gebruik het plafond boven de kerstpresentatie
Maak altijd gebruik van het plafond. Daardoor verander je in een klap de hele zaak in de juiste kerst sfeer zonder kostbare vierkante meters op te offeren. Een plafondhanger boven een mooie kerstpresentatie of een wolk van ballen en kerstornamenten zoals bij Anthropology in Londen trekken meteen de aandacht.
7. Let your light shine!
Wat je ook doet, iets met lampjes en licht is altijd een aantrekkelijk idee in de donkere dagen! Bij NZA New Zealand Auckland in Utrecht spotten wij een grote lichtkrans in de etalage. De Mall van Hoog Catharijne versiert ook alle ruimtes met lampjes, soms als slingers en hier als boom in de open ruimte. Het grote voordeel van het decoreren met lampjes is dat het veel sfeer geeft. De lampjes laten zich goed mixen met andere kleuren, boodschappen en uitingen. En geven sfeer aan je kerstpresentatie!
Samen goede ideeën spotten voor jou onderneming voor het komende jaar? Klik voor meer informatie over onze City Trend Tour!
De etalage van Granit in Stockholm neemt ons de woorden uit de mond:
Let your (LED) light shine!
Ho, ho, ho! Wij wensen jullie een hele mooie Kerst (omzet) 😉 Keep looking! Marjolein & Kurien