Daar sta je dan in je beursstand wachtend op de stroom kooplustige klanten die jouw stand binnen gaat lopen. De realiteit is vaak anders. Om bezoekers je stand in te krijgen moet je namelijk eerst de aandacht weten te trekken met je beurspresentatie.
Aandacht trek je door de
zintuigen van voorbijgangers te prikkelen, iets te ruiken, iets te voelen, iets te beleven en vooral iets te kijken! Daarom: 

7 tips voor een onweerstaanbare beurspresentatie!

1.Focus, kies je top 3!

De aandacht van de beursbezoekers trek je bij voorkeur met je aanbod, je producten! De verleiding is om al je artikelen te promoten, maar niet iedereen kan nu eenmaal vooraan het raampje zitten van de bus. Maak daarom eerst een selectie, een top 3 van producten of aspecten van je aanbod waar je op focust. Neem de tijd. Drie ja, en dan liefst in volgorde van belangrijkheid nr. 1, 2 en 3.
Kiezen moet je, da’s belangrijk.
De meest gemaakte fout is namelijk niet te kiezen, dan focus je niet en wordt je stand een rommeltje. De bezoeker weet dan niet waar hij of zij moet kijken. Zoals in de voorbeelden hieronder laten zien.

          KEUZE GEEFT KRACHT AAN JE BEURSPRESENTATIE!

2.Wat is nieuw?

Als je je top 3 gekozen hebt, check dan of er wel een nieuw product bij zit. Al is het maar een aanpassing of een verbetering van je klassieke icoonproduct. Bezoekers zijn namelijk gek op noviteiten, het is ‘mens eigen’ om nieuwsgierig te zijn en, een bijkomend voordeel, er wordt over gepraat. “Wat ik nou toch zag/proefde/mee heb gemaakt”.

En verwacht niet dat dit meteen een omzet-knaller wordt, de functie van nieuwe producten is om klanten aan te trekken, waarna zij altijd nog voor de oude vertrouwde producten kunnen kiezen. Want het is ook ‘mens eigen’ om voor de veilige weg te kiezen 😉 

3.Hoe presenteer je producten?

Presenteren begint met het zichtbaar maken van producten! Plaats producten die voor jou belangrijk zijn bijvoorbeeld letterlijk op een voetstuk. Geef ze een podium en/of breng ze op een hoogte waar ze gezien worden. Vaak is er een tafel of balie in de stand zodat de eerste hoogte al aanwezig is! Voorzie de tafel of balie van een extra opbouwblok of een tray om aandacht te trekken.

Je top 3! 

Geef je nummer 1 product de hoofdrol in je presentatie door deze op de mooiste plek te plaatsten, de zogenaamde A locatie. En geef de B locatie binnen je presentatiemogelijkheden aan de nummers 2 en 3. Deze mogen niet gemist worden in het voorbij lopen.

Belangrijk om te onthouden dat je producten kunt ‘highlighten’ voor bezoekers door hoogte (tafel, blok, vitrine, wand) of een tray (vlak, kader) te gebruiken in je presentatie. Vergeet niet er ook letterlijk een spot op te zetten!

4.Size Matters

Om het oog te vangen moet je vaak groots uitpakken, zeker in een drukke omgeving. Denk aan een blow up van je (kleine) product, een foto of 3D uitvergroting zal zeker de aandacht trekken. Een andere manier om producten groter te maken, is door deze te herhalen in een ritme.

5.Communicatie maakt het onzichtbare zichtbaar

Sommige voordelen, kwaliteiten of noviteiten zijn zo op het oog niet meteen te zien. Veel kun je laten zien in je presentatie, maar jouw unieke voordeel, de reden om te kopen laat zich het beste in tekst uitdrukken. Communicatie helpt het onzichtbare zichtbaar te maken. De communicatie verbind je met de productpresentatie. Natuurlijk giet je jouw boodschap in een vormgeving en kleur die past bij de look van jouw brand en stand. Waardoor jouw beurspresentatie een sterke eenduidige uitstraling krijgt! 

6.Show the best, hide the rest!

Dat je het beste wat je te bieden hebt laat zien is logisch, die top 3 die je zo mooi gepresenteerd hebt krijgt alle aandacht. Maar vergeet niet te verbergen wat je niet wilt laten zien! Onder het motto show the best , hide the rest. Die prullenbak heb je zeker nodig, maar moet deze zo zichtbaar in beeld staan? Waar laat je de jassen en tassen van medewerkers en bezoekers? Daar wil je zeker geen aandacht mee trekken!  

7.Check je stand

Wil je weten hoe goed jouw stand erbij staat op de beurs? Check dan je stand! Hoe? Door te KIJKEN! Wees je bewust van elke keuze die je maakt voor je stand, niet alleen welke producten maar ook welke stoelen en welke verlichting je kiest om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn. Wat valt op als je kijkt naar je stand?
Wil je hier meer over weten? Heb je de kneepjes van het vak niet echt onder de knie? Of wil je samen met collega’s oefenen? Gelukkig kun je leren presenteren!  

we hebben speciaal voor bedrijven de WORKSHOP BEURSPRESENTATIE productpresentatie op de vakbeurs

Succes en blijf kijken!
Kurien & Marjolein

Ontvang nu GRATIS het 3 delig Werkboek Krijtbord Schrijven!

Waarom? Omdat het beter kan! Een krijtbord (of stoepbord) voor je zaak is het eerste contact met je toekomstige klant! Super belangrijk dus. Er valt winst te behalen!

werkboek krijtbord schrijven

You have Successfully Subscribed!