De Design Week van Milaan stond al lange tijd op ons verlanglijstje. Maar zoals dat gaat met lijstjes, er krijgen steeds andere dingen voorrang. Er zijn zoveel gave beurzen, mooie tentoonstellingen en inspirerende steden en plekken om te bekijken. Want naast het volgen van de trends via de 2 dimensionale kanalen, willen we graag zelf de trends en opkomende Retail zien, voelen en ondergaan. En wij schieten onze eigen foto voorbeelden voor de trainingen.
Dit jaar was het dan zover! 4 dagen Milaan, eigenlijk 3 volle dagen. De eerste dag was voor de Salone Di Mobile, dè toonaangevende interieurbeurs van Milaan met 24 hallen (!) boordevol moois. En daarna twee dagen door de stad langs de diverse installaties, tentoonstellingen en merkpresentaties van de Milan Design week. En natuurlijk bezochten wij ‘en passant’ ook schitterende winkels en horeca! Met een gemiddelde van 15.000 stappen per dag, duizenden indrukken en minstens 500 foto’s hebben we een korte, krachtige samenvatting weten te maken. Dus bij deze:
De Top 3 trends die wij in Milaan zagen, en waar jij echt iets mee moet!
En omdat wij vooral van de praktische zijn, doen wij er meteen wat voorbeelden bij van hoe je deze trends kunt vertalen. Geen wollig gedoe, gewoon praktisch. Doe er je voordeel mee!
Trend 1. Heritage, de herkomst geeft vertrouwen
Crafted by hand, 120 years of experience, lezen wij op de wand van de Arco stand.
Waar je als merk of winkel vandaan komt, hoe je producten gemaakt worden en hoelang je dat al doet. Een van de nieuwste trends.
Het zijn belangrijke argumenten voor de verkoop van producten. Klanten willen zekerheid en kunnen vertrouwen op producten en producenten. Sommige merken communiceerden alleen een jaartal. Paged lieten een mooie tijdlijn zien met de modellen uit het Poolse woodcraft verleden, een soort klein designmuseum waardoor het verlangen naar vroeger wordt gecombineerd met de behoefte aan de huidige tijd. Daarom, communiceer je Heritage. Vertel de herkomst van je bedrijf, je materialen en producten als vast onderdeel van je presentatie.





Oude ambachten herleven!
Tradities en oude ambachten worden nieuw leven ingeblazen. We grijpen terug op lokale materialen en het verwerken ervan. Zoals van klei naar keramiek (we zagen heel veel keramiek!) het weven van garen en het spinnen en vilten van wol. Maar ook prachtig hout en verfijnde houtbewerking, mossen, wortels, vlas, glas en vachten.
Denk hierbij niet alleen aan oude taferelen, handvaardige technieken als vlechten en knopen gebeurd in allerlei moderne vormen, maten en kleuren. Materialen hebben diepte en structuur voor een tactiele beleving, 3D. En duurzaam is eigenlijk geen trend meer maar een voorwaarde.


Hoe kun je deze trends praktisch vertalen in de winkel?
Een bordje in de etalage met ‘Made in Italy’ samen met de tekst ‘Genuine leather shoes’ zijn goede argumenten over het materiaal en de herkomst van de gepresenteerde schoenen.
Warenhuis Rinascente heeft uitgepakt met een presentatie om het 100 jarig bestaan te vieren van Le Creuset. Moleskine communiceert een manifest bij de deur met waar zij voor staan, waar ze in geloven.
En wat dacht je van het stoepbord van deze bloemenzaak? De uitvoering kan natuurlijk velen malen beter, maar met de boodschap ‘Family Business’ verover je de harten van voorbijgangers.




Het gebruik van autentieke materialen
Wanden in winkels kunnen met tactiele en liefst natuurlijke autentieke materialen bekleed worden, met hout en baksteen zoals bij MUJI. Of de mooie entree met marmeren vloer, houten sokkels en de gepleisterde wanden zoals de kleding winkel van Oysho. Lijkt exclusief maar het prijsniveau valt echt mee en de winkel voelt zo ZEN. Bij een andere modewinkel spotten wij een gevlochten achtergrond achter de mannequins van de etalage, hoe eenvoudig kan het zijn om iets met materialen en structuren te doen?




In de flagshipstore van Uniqlo spotten wij ‘De studio’ . De behoefte aan het ambachtelijke wordt op deze manier slim gecombineerd met nieuwe technieken. En de klant creëert zelf een uniek exemplaar door met een borduurwerkje naar keuze een T-shirt, cap of broek te personaliseren.
Venchi (gespecialiseerd in chocolade en ijs) heeft zelfs een deel van de collectie bestempeld als heritage, om het klassieke Italiaanse paasei mee aan te duiden. De concurrentie van het naastgelegen schap met bestsellers is goed te zien. Lege vakken!


Wil je meer weten over Trends? De vertaling vinden voor jouw zaak? Een keer een lezing voor jouw branche- of ondernemersvereniging? Of samen op City Trend Tour op zoek naar inspiratie? Check onze Retail Specials. Wij combineren kennis met praktische vertalingen en FUN!
Trend 2. Spreek je uit!
Een sterke branding werkt, wie of wat ben je wel (of niet). Je kunt niet iedereen blij maken door gemiddeld te blijven. Don’t be like the rest! Dus spreek je uit. Door keuzes te maken en die te versterken geef je een helder beeld van je merk of winkel. Gecombineerd met je herkomst moet dit wel een unieke uitstraling opleveren.
We zagen dit bij alle sterke merken die zich presenteerden en natuurlijk ook bij de Retail in de stad. De winkel van Save the Duck laat er bijvoorbeeld geen misverstand over bestaan dat zij met eenden dons werken in de jassen. Op de etalageruit, in de naam en het logo van het merk, maar ook in het interieur zijn eenden te zien in de kleur oranje. Visueel sterk is ook de Hello Kitty etalage van speelgoedwinkel Giochi Preziosi, met maar één merk in de picture gezet in een kader van knalkleuren. Dat valt op.



Diesel is een uitgesproken voorbeeld van het presenteren in een eigen identiteit. De etalages voor deze Design Week tonen een statement van opvallende producten omgeven door een structuur gemaakt van repen oude spijkerbroeken. Seletti presenteerde de altijd eigenwijze collectie met rebelse elementen en knalkleuren geheel in stijl in Hotel Voyeur.



Samenwerken versterkt, opvallen moet!
Bialetti, het merk voor de typisch Italiaanse koffiemachine (perculator) bekend kleur met een Dolce & Gabanna Colleb. Je kunt ook door de keuze, met wie je samenwerkt, je eigen identiteit versterken.
Dolce & Gabanna heeft zelf ook een enorm uitgesproken stijl. Wij bezochten de Dolce & Gabanna Casa waar meubels en accessoires voor huis en tuin geshowd worden. In een donkere omgeving staat de kleurrijke collectie met heftige kleuren, patronen en de nodige bling, niet iets voor ons, maar wel heel sterk gepresenteerd en een van de opvallende trends!




Keuze geeft kracht aan je presentatie!
Benneton trekt aan met een zomerse etalage gevuld met glazen ijsjes, in samenwerking met een kunstenares. Zij kiezen daarbij dus niet voor de producten die zij verkopen maar voor een aantrekkelijk kunst statement in de lijn van hun merk. Max Mara gaat voor een ode aan de oudheid met een megagrote klassieke buste waar de tassen in gepresenteerd kunnen worden. Er is lef voor nodig, maar keuze geeft kracht aan je presentatie!
Het Nederlandse paviljoen ‘Masterly’ heeft niet alleen een hele sterke communicatielijn maar ook de kleding van de medewerkers ziet er fantastisch uit! Zo versterken alle uitingen elkaar als een innemend geheel.
De populaire winkel annex horeca van Biancolatte voert dan weer een totaal andere stijl.



Wil je zelf aan de slag met de basis vaardigheden van het etaleer vak? Meer leren over product presentaties? Met onze Workshop Presenteren & Etaleren BASIS komen we naar jouw locatie en leren we iedereen de begintechnieken van het etaleer vak!
Trend 3. Je product op een voetstuk
Presenteren is belangrijker dan ooit. Helemaal in ons straatje natuurlijk. Door je product in de juiste omgeving te plaatsen, met de juiste materialen, kleuren en licht versterk je de presentatie. Je product op een voetstuk, een van de huidige trends. Nu zijn veel gebouwen in Milaan al het milaan-design-week-2025-èt ultieme decor om interieur collecties te presenteren, als je daar nog je eigen jus overheen giet wordt het helemaal fantastisch.
Hermès presenteerde de HOME collectie in een spierwitte ruimte met enorme zwevende/hangende witte vormen waarin de producten getoond werden. Onder de zwevende presentaties een subtiele schaduw van kleur op de vloer. Naast dat wij vol bewondering door deze ruimte liepen gingen we natuurlijk even kijken hoe dit effect gemaakt werd. Zoals gezegd, we zijn van de praktische vertalingen van de magie. 😉



Nog een van de trends van deze tijd is dat alle mode merken ook een HOME collectie hebben. Daarbij wordt nu de buitenruimte als verlengstuk van je huis (en je kledingstijl) door alle merken geclaimd. En niet alleen de tuin is een statement maar ook je automerk hoort bij je lifestyle imago. Een merk als Audi presenteerde zich dominant op de design week. Op een mooie binnenplaats showden zij de nieuwste modellen met daarnaast een prachtige installatie van het Nederlandse Studio Drift.




Maak de presentatie ‘adembenemend’ zoals de lange witte tafel met theepotten van Loewe. Of zet je product op een voetstuk. Letterlijk een sokkel, een met jute beklede sokkel (zie Trend 1.) zoals bij de lantaarns van Kartell. Of geef het een omlijsting zoals bij de mooie design lampjes van C74 te zien is op het nederlandse paviljoen van Masterly. Doe vooral wat past bij jouw uitgesproken branding (zie Trend 2.)




De FUN factor
Tot slot, de FUN factor. Een opvallende factor, die wij zelf ook in onze workshops proberen te brengen. Ook deze zagen wij gelukkig als een van de trends terug in Milaan. Installaties en merken die de menselijke verbinding zoeken. Iets in beweging zetten, samen maf dansen als Bad Weed. Een onverwacht gek bord op straat. Of een heerlijke horeca waar alles klopt en de zintuigen verwend worden.



We hebben weer prachtige voorbeelden voor het lesmateriaal van onze trainingen en workshops. En natuurlijk hebben we veel meer gezien, trends gespot, en te vertellen dan wat er in dit Blog past. Graag zien wij jullie binnenkort om meer te delen en jullie te inspireren!
CIAO, Kurien en Marjolein
Heb je een vraag? Wij denken graag met je mee!