De 5 beste lente tips voor je winkel!

Wil je de lente presenteren in je winkel? Klanten trekken met je voorjaarspresentatie? Inspiratie voor je etalage? Wij gingen op pad in Alkmaar, Amersfoort en Antwerpen en spotten  frisse voorbeelden, leuke winkels en de nieuwe trendkleuren. Laat je inspireren door onze tips in dit blog!

Tip 1. CLEAN UP! Verander en vernieuw!

Waarschijnlijk heb je het al gedaan, weer flink cleanen in de winkel. Want hoe heerlijk is het dat nu alle Corona maatregelen zijn opgeheven. Eindelijk de (vaak al versleten) stickers en schermen weg. Geen pompjes en regel- of verbodsborden meer bij de entree. Een frisse start die samenvalt met de voorbereiding op de lente. Zorg voor een nieuwe indruk van je winkel.
In de etalage is daarom Nieuw, NEW Arrivals of Nieuwe collectie een hele aantrekkelijke boodschap om te geven. Bij Vero Moda spotten we de aankondiging van een lancering voor een nieuwe collectie, dat maakt hebberig!
Bezoekers hebben weer rust om langere tijd in je winkel door te brengen, maak het bezoek de moeite waard! Zorg dat er binnen ook nieuwe presentaties zijn. Leuk als je een extra verrassend effect kunt creëren. We spotten een Pop up deel bij de gave winkel van JUTTA in Antwerpen. Naast een glimlach zorgt het voor een terugkerend bezoek, wat zal er de volgende keer te zien zijn?    

Etalage Vero Moda
Jutta winkelinrichting

Tip 2. Gebruik kleur!

In je etalage kun je heerlijk knallen met kleur! De onmisbare kleuren van dit seizoen in het modebeeld zijn roze en lila. Een andere trend die doorzet zijn de naturellen, beige, offwhite en alles met riet en rotan. De naturellen zijn wel een stuk lastiger te presenteren want minder kleurrijk, en ons oog wordt nu eenmaal getrokken door kleur!
Als je collectie niet erg kleurrijk is kun je kleur als achtergrond gebruiken om klanten aan te trekken. WE heeft een hele campagne rondom kleur in het winkelbeeld, zij plaatsen de naturel/bruine herenmode in een groene omgeving.

WE etalage

Kracht van kleur!

Door je opbouw of display een pakkende lentekleur te geven, zoals bij de bloemen en vazenpresentatie bij Nijhoff, kun je ook gebruik maken van de kracht van kleur. Is je collectie kleurrijk zoals bij Rice dan hoef je het alleen nog maar goed in beeld te brengen. Je kunt ook en èn doen zoals Van Delft die kleurrijke koekjes presenteert in een roze display!

bloembollen presentatie
Rice display
Van Delft gespot

Tip 3. Laat de dromen van het seizoen zien!

Als je bezig gaat met de vormgeving van een nieuw seizoen in de winkel vraag je jezelf eerst af, wat wil de klant ZIEN in dit seizoen? Welke dromen of verlangens heeft hij of zij? En welke behoeftes of misschien zelfs problemen in dit seizoen? 

Iedereen verlangt weer enorm naar de zon en het leven buiten, zeker na alle regen, kou, storm en donkere dagen. Bij CASA zien wij de eerste tuinmeubels ons al verlangend aankijken. Met een vuurschaal erbij gepresenteerd, want het is nog best fris!

Casa Amersfoort
Casa lente

Communicatie kan het voorjaarsgevoel enorm versterken. Een uitnodiging om ruimte te maken voor het voorjaar is dan ook super aantrekkelijk! Of het ‘Let’s Bloom’ in de etalage van Rivièra Maison.

IKEA voorjaar 2022

Bloei!

Bij het warmere weer gaat de natuur ook nieuwe vormen aannemen, bloemen, bloesem en bladeren zijn fijne associaties om te laten zien. Laat je bloemigste assortiment zien of plaats een mooi boeket bij je presentatie. Let it grow!  

Tip 4. Doe iets met Pasen!

Naast het verbeelden van de lente kijk je ook welke feest- of andere bijzondere dagen in dit seizoen vallen. Pasen is het grote feest waar klanten geld aan uit gaan geven of voor gaan shoppen. Help je klanten daaraan herinneren.
Als je echt paasassortiment hebt zet je dat in focus zoals in de museumshop van Museum Voorlinden. Of zoals de onweerstaanbare paaslekkernijen presentatie bij de Hema, zo aantrekkelijk al die glinsterende kleuren en goed uitgelicht. Ook een enkele decoratieve haas tussen de planten en pottenpresentatie kan een instant paasgevoel opwekken. Ga voor meer Paas tips naar het speciale Paasblog!

ZELF LEREN PRESENTEREN EN ETALEREN?
Wil je zelf aan de slag met de basis vaardigheden van het etaleer vak? Meer leren over product  presentaties? Voor een Workshop met je team kijk je bij Training op locatie of kijk voor individuele deelnamen naar de Training 0.1 Presenteren en Etaleren basis!

Tip 5. Wees eigenwijs

Zoals met alle presentaties en promoties, kies je eigen weg! Wees eigenwijs en kies je eigen timing. De Hema verwoordt precies wat je als klant denkt als de eerste paaseitjes weer opduiken in de winkel. Bij Rituals is het lente thema duurzaam. En de etalage van Dr. Martens heeft helemaal geen lentegevoel, of zit verroest geel ook in het lente-pallet?   

PRESENTEREN WERKT!
Heb je als ondernemer behoefte aan meer kennis en kunde over je uitstraling en winkelpresentaties? Weten hoe je deze tips vertaald naar jouw winkel? Wij helpen je graag!

Tot ziens en blijf kijken!
Kurien & Marjolein 

1m60 in Alkmaar

Interessant! Neem contact met mij op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.