De 5 beste lente tips voor je winkel!

Wil je de lente presenteren in je winkel? Klanten trekken met je voorjaarspresentatie? Inspiratie voor je etalage? Wij gingen op pad in Utrecht, Amersfoort en Antwerpen en spotten frisse voorbeelden, leuke winkels en de nieuwe trendkleuren. Laat je inspireren door onze tips in dit blog!

Wil je zelf aan de slag met de basis vaardigheden van het etaleer vak? Meer leren over product  presentaties? Met onze Workshop Presenteren & Etaleren BASIS komen we naar jouw locatie en leren we iedereen de begintechnieken van het etaleer vak!

Tip 1. CLEAN UP! Verander en vernieuw!

Heb jij het al gedaan? Weer eens flink cleanen in de winkel? De eerste zonnestralen schijnen door de ramen, je ziet ineens weer alles in dit stralende licht. Een frisse start die samenvalt met de voorbereiding op de lente. Zorg voor een nieuwe en frisse indruk van de winkel.

In de etalage is daarom NIEUW, NEW Arrivals of Nieuwe collectie een hele aantrekkelijke boodschap om te geven. Bij Rituals spotten we de lancering van een nieuwe productlijn, dat maakt hebberig!

Maak een bezoek aan je winkel de moeite waard! Zorg dat er binnen ook nieuwe presentaties zijn. Leuk als je een extra verrassend effect kunt creëren. We spotten een Pop up deel bij de gave winkel van JUTTA in Antwerpen. Naast een glimlach zorgt het voor een terugkerend bezoek, wat zal er de volgende keer te zien zijn?    

Etalage Vero Moda
Jutta winkelinrichting

Tip 2. Gebruik kleur in de etalage!

In je etalage kun je heerlijk knallen met kleur! De onmisbare Trendkleur van dit seizoen in het modebeeld is lila/paars. Sowieso felle kleuren als oranje, knalgeel en groen. Daarnaast spotten we veel blauw, lichtblauw vooral en dan met met lichtroze, peach en terra accenten.

Een andere kleurtrend die doorzet zijn de naturellen, beige, bruin, offwhite en alles met riet en rotan. De naturellen zijn wel een stuk lastiger te presenteren want minder kleurrijk, en ons oog wordt nu eenmaal getrokken door kleur! Zoals deze eye-popping product presentatie in spetterende kleuren op een van de hotspots in de winkel gespot bij de Bijenkorf.

WE etalage

Kracht van kleur!

Als je collectie niet erg kleurrijk is kun je kleur als achtergrond gebruiken om klanten aan te trekken. Door je opbouw of display een pakkende lentekleur te geven, zoals bij de bloemen en vazenpresentatie bij Nijhoff, kun je ook gebruik maken van de kracht van kleur.
Is je collectie kleurrijk dan hoef je het alleen nog maar goed onder de aandacht te brengen. Presenteren werkt! Presenteren verkoopt!

bloembollen presentatie
Rice display
Van Delft gespot

Tip 3. Laat de dromen van het seizoen zien!

Als je bezig gaat met de vormgeving van een nieuw seizoenthema in de winkel vraag jezelf dan eerst af, wat wil de klant ZIEN! Welke dromen of verlangens heeft hij of zij? En welke behoeftes of misschien zelfs problemen zijn er in dit seizoen? 

Iedereen verlangt weer enorm naar de zon en het leven buiten, zeker na alle regen, kou, storm en donkere dagen. Bij CASA zien wij de eerste tuinmeubels ons al verlangend aankijken. Met een vuurschaal erbij gepresenteerd, want het is nog best fris! Oil & Vinegar presenteert de lente met frisse citrus smaken in de etalage versterkt door een geel bord en gele forsythia takken.

Casa Amersfoort

Wat vertel jij de klant?

Communicatie boodschappen kunnen het voorjaarsgevoel enorm versterken. Een kreet als frisse lentewind met opruim voorbeelden erbij spreekt IKEA klanten enorm aan. Of zoals Keck & Lisa in Utrecht de tekst ‘huis, tuin en leuke spullen’ op het raam heeft staan is ook super aantrekkelijk voor voorbijgangers!!

IKEA voorjaar 2022

Groen, groei en bloei

Bij het warmere weer gaat de natuur ook nieuwe vormen aannemen, bloemen, bloesem en bladeren zijn fijne associaties om te laten zien. Planten en ander groen zijn al niet meer weg te denken uit het winkelbeeld maar nieuw als decoratie zijn stekjes! Een enkel blaadje of takje in een klein glazen vaasje.
Bij Rituals spotten we een nep stekkie in de etalage. Bij & Other Stories naast veel planten in en op het schap een echt exemplaar als styling van de make up display. Let it grow!  

Tip 4. Doe iets met Pasen!

Naast het verbeelden van de lente of het voorjaars gevoel kijk je ook welke feest- of andere bijzondere dagen in dit seizoen vallen. Pasen is het grootste feest waar klanten geld aan uit gaan geven of voor gaan shoppen. Help je klanten daaraan herinneren.
Als je echt paasassortiment hebt zet je dat in focus zoals in de museumshop van Museum Voorlinden. Of zoals de onweerstaanbare paaslekkernijen presentatie bij de Hema, zo aantrekkelijk al die glinsterende kleuren en goed uitgelicht. Ook een enkele decoratieve haas tussen de planten en pottenpresentatie kan een instant paasgevoel opwekken. Ga voor meer Paas tips naar het speciale Paasblog!

Tip 5. Wees eigenwijs

Zoals met alle presentaties en promoties, kies je eigen weg! Wees eigenwijs, uniek en kies je eigen timing.  De anders altijd zo ingetogen etalage van COS heeft uitbundige mega bloemen als thema materiaal en daarbij ook nog mega Sale korting. Een van onze favo winkels Sissy Boy heeft dit jaar dan niks met bloemen of planten maar gekozen voor het thema Holistic Beauty. Ook prachtig!  

Heb je een vraag? Wij denken graag met je mee!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.