Lente, is jouw winkel er klaar voor?

Wil je scoren met lente in je etalage? Klanten trekken met het voorjaar? Wij gingen SHOPSPOTTEN in Amersfoort op zoek naar tips en inspiratie voor jou! Hier komen onze tips:

Tip 1. KLEUR

Kleur is een zeer krachtig middel om te gebruiken in je winkel ! Bij het voorjaar horen natuurlijk frisse kleuren. Wil je klanten verleiden met je seizoenspresentatie plaats dan producten met de juiste lente kleuren duidelijk in beeld. Bijvoorbeeld in de etalage of direct vooraan bij binnenkomst in je winkel. Opvallend veel GEEL spotten wij, geel springt natuurlijk heel makkelijk in het oog, een ‘eye popping’ signaalkleur en lekker fris. Foto’s van Claudia Sträter en Vanilia.

 

 

 

 

 

 

 

Minder opvallend maar zeker zo aantrekkelijk zijn de pastelkleuren. Vooral ROZE is een niet te missen kleur dit seizoen in het winkelbeeld. Foto’s van entreepresentaties bij Hudson’s Bay en Only. Een goed idee wanneer je collectie niet zo kleurrijk is zagen wij bij van Dalen in de etalage, zij brachten de kleur aan in de communicatie. Op het raam een poster met de tekst ‘NEW’ op een mooie achtergrond.

 

 

 

 

 

 

 

Tip 2. Laat seizoendromen zien

Als je bezig gaat met de vormgeving  van een nieuw seizoen in de winkel vraag je jezelf eerst af, wat wil de klant ZIEN in dit seizoen? Welke dromen of verlangens heeft hij of zij? En welke behoeftes of misschien zelfs problemen in dit seizoen? Een mooi verlangen is buiten eten of zelfs picknicken zoals wij bij Sostrene Grene in de etalage zien, realistisch? Nee niet echt. Hoewel je het tegenwoordig niet echt meer kunt voorspellen.
Maar dromen verbeelden mag altijd, dat is namelijk heel aantrekkelijk voor jouw klant! Vingino doet het ook goed hier spotten wij een tiener met een mouwloos bloesje en coole zonnebril in de etalage. Retailing is detailing!

Bij veel modeketens zien wij daarom allerlei luchtige kleding in aanloop op het mooie weer. En voor je het weet is het alweer rokjesdag!
Esprit heeft echt nog een winterse look staan bij de entree, de voorjaarskleding is al wel gearriveerd maar staat minder prominent gepresenteerd. Het zijn de keuzes die je maakt als ondernemer. Een groot contrast met de Bodyshop, die op een leuke poster al de zomer uitbeeld om aandacht  te trekken voor hun nieuwe verzorgingslijn!

Bloesem is natuurlijk ook een perfecte associatie met het voorjaar, Rituals heeft eigenlijk altijd lente door de bloesem als all year round te laten bloeien in hun winkels (foto niet nodig hè ;-))

Tip 3. Doe iets met Pasen!

Check welke feestdagen of andere bijzondere dagen in dit seizoen vallen. Moederdag 12 mei is een belangrijke dag, vooral voor bloemisten. Maar PASEN is in deze periode het grootste feest waar wij voor gaan shoppen. Help klanten daaraan herinneren. Als je echt paasassortiment hebt zet je dat natuurlijk in focus. Een onweerstaanbare paaseitjes presentatie bij Jamin, zo aantrekkelijk al die glinsterende kleuren en goed uitgelicht.
De presentatie bij Hudson’s Bay ziet er ook fantastisch uit, een mooi ritme van haasjes en eitjes op een kubus geplaatst op een zichtlocatie bij een van de entrees. Maar ook een enkele decoratieve haas tussen de planten en pottenpresentatie kan een instant paasgevoel opwekken.

 

 

 

 

 

 

 

Tip 4. CLEAN UP! Verander! Vernieuw!

Wat je ook doet, DOE IETS! Maak lekker schoon, verander je opstelling, zorg voor een nieuwe indruk. Bezoekers houden van verrassingen. Er is duidelijk werk aan de winkel. Bij Flying Tiger wordt de entreeopstelling volledig vernieuwd en de sportieve heren bij Hudson’s Bay wachten op een nieuwe outfit.

 

 

 

 

 

 

Valentijn had er natuurlijk uit moeten zijn ICI Paris! (of idee: maak volgend jaar van de hele week een Valentijns week) En ook alle andere winterse uitingen die wij tegenkomen spreken ons totaal niet meer aan. Weg ermee! Opruimen en volgend jaar weer hergebruiken.
Dat is het bijzondere van Retail Marketing, wat de ene dag nog een fantastische boodschap is, is de volgende dag zo goed als waardeloos.

 

 

 

 

 

 

 

Tip 5. Wees vooral eigenwijs!

Zoals met alle presentaties en promoties kies je eigen weg. Kies de voorjaarsrichting die het beste bij jouw unieke winkelpersoonlijkheid past en presenteer op geheel eigen wijze. Bij Anna van Toor zien wij een totaal vernieuwd winkelinterieur, dat ziet er fantastisch uit. Mooie mannequins in sportieve houdingen prijzen de nieuwe mode collectie aan. Wij snappen ém niet helemaal maar bij de Society Shop hebben de heren mannequins een veter door de pantalon, waarom? Is het een nieuwe trend? Verkopen zij die veters? Hebben ze geen riemen? Nou je snapt het al onze aandacht is getrokken, en dat is nu net de eerste functie van de etalage.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit waren onze 5 voorjaarstips voor jouw winkel, maak er wat moois van!
Wij zien je graag een keer bij een van onze Workshops of Trainingen!

Kurien en Marjolein

Ontvang nu GRATIS het 3 delig Werkboek Krijtbord Schrijven!

Waarom? Omdat het beter kan! Een krijtbord (of stoepbord) voor je zaak is het eerste contact met je toekomstige klant! Super belangrijk dus. Er valt winst te behalen!

werkboek krijtbord schrijven

You have Successfully Subscribed!