Nog langer dicht! Hoe nu verder? 

Vooral doorgaan! Ongeacht wat er precies gaat gebeuren, is proactief zijn en nadenken over een plan van aanpak het beste wat je kunt doen. Doe iets! Blijf zoeken in oplossingen en blijf positief. Hou vol!

De etalage heeft een nieuwe rol! Windowshoppen 2.0

We zien dat de etalage een nieuwe rol heeft gekregen. Er wordt, net als vroeger eigenlijk, weer letterlijk verkocht vanuit de etalage. Windowshoppen 2.0. Was de etalage eerst alleen bedoeld om voorbijgangers te stoppen en aandacht te trekken, nu moet er echt gewinkeld worden! Hoe presenteer je jouw producten in de etalage zodat voorbijgangers kunnen windowshoppen? Hoe communiceer je een nieuw verkoop alternatief zodat het ook echt werkt?
We helpen winkeliers en ondernemers graag in deze moeilijke tijden. Daarom hebben we nu een aantal handige en eenvoudige etaleertips die direct toepasbaar zijn. Die gaan helpen de omzet te verhogen. Zodat jouw winkel overleeft in corona tijd! We geven ook training op locatie! 

Kurien en Marjolein

De winkels blijven dicht maar de etalage is open! 

Tip 1. Het begint met een verzorgde basis

Kijk eerst eens kritisch naar je etalage. Bedenk wat je klant ziet of doet als hij naar je etalage kijkt. Het begint allemaal met een verzorgde basis. De eerste prioriteit blijft altijd opruimen en schoonmaken. Je wilt geen aandacht trekken met de verkeerde dingen. 

Haal alles weg uit de etalage wat er niet hoort. Stofzuig de vloer van de etalage en stof de armaturen. Denk ook aan de oude A4tjes met achterhaalde informatie op de ramen en haal die weg.
Zorg dat de buitenkant van de winkel schoon is. Ga de ramen lappen en veeg je stoep schoon voor de entree. De etalage is en blijft het gezicht van je winkel!

Clean, clean, clean repeat!

Tip 2. Zorg voor licht in de etalage

Licht is een heel belangrijk aspect voor een etalage. Want licht trekt aan. Juist nu in deze donkere tijd valt een verlichte etalage extra op, ook van veraf. Begin als eerste, ook nu weer, bij de basis. Zorg dat alle lampen branden, want niets is zo onverzorgd als een kapotte lamp in de etalage. Windowshoppen 2.0.

Licht in de etalage

Met het licht in de etalage kun je sturen waar de voorbijgangers naar kijken. Want ons oog trekt altijd naar het lichtste punt! Zet daarom de belangrijkste producten in de spotlights. Licht maar ook beweging trekken de aandacht. Daarom werken beeldschermen ook zo goed in de etalage. 
Tijdens onze Training 0.1 Presenteren & Etaleren laat Kurien met een eenvoudige spot zien hoe licht werkt voor je product. Dat je met licht en schaduw veel invloed hebt op de sfeer van een presentatie. En wat de klant mist als je niet goed uitlicht! Zorg voor een goed lichtplan voor in de etalage. Zodat voorbijgangers niks missen van je aanbod! 

Tip 3. Maak keuzes in wat je laat zien

Probeer juist niet om elk product evenveel aandacht te geven in de etalage! Maar maak keuzes in wat je laat zien. De klant wil graag duidelijkheid, en is op zoek naar iets wat eruit springt.

Zorg voor een goede eye cather, een blikvanger in de etalage. Een goede blikvanger trekt de aandacht van de voorbijganger al van veraf! Kom je dichterbij dan leidt de blikvanger je langs de andere producten. Doe daar je voordeel mee! Je kunt nog steeds zelf sturen in wat je wilt verkopen. Wat wil je promoten? Waar heb je veel van op voorraad en kun je direct leveren? Laat deze producten beter opvallen door ze meer op de voorgrond te zetten dan andere. Dit kun je bijvoorbeeld doen door verschillende hoogtes aan te brengen in de etalage. De belangrijkste hoogte in de etalage is 1 meter 60, de nationale ooghoogte!

Clean, clean, clean repeat!

De etalage heeft een nieuwe rol! Windowshoppen 2.0

Tip 4. Less is more

Creëer rust en overzicht in de etalage. Vooral nu je ook echt wilt verkopen uit de etalage wil je dat alle producten goed zichtbaar zijn. Windowshoppen 2.0! Dit doe je door een horizontale, verticale of diagonale lijn aan te brengen in de presentatie van producten. Anders weet de klant niet waar hij moet kijken!

Maak van te voren een keuze in welke compositie je de presentatie gaat bouwen. Dit kan in een pyramidevorm of herhalingsvorm zijn. Hiermee zorg je dat de etalage prettig is om naar te kijken. Zodat klanten goed kunnen zien wat je te bieden hebt! Presenteer dezelfde producten bijvoorbeeld in een ritme, dat geeft rust. 
Maar let op dat het geen chaos wordt. Houd de etalage overzichtelijk en denk: Less is more! Groepeer je producten op merk of zet kleur bij kleur. Houd ook voldoende plek open, geef de producten ruimte om te shinen!

Meer leren over composities? Kom naar een training Presenteren en Etaleren!

Tip 5. Waar heeft jouw klant behoefte aan?

Waar heeft jouw klant behoefte aan? Probeer te bedenken welke producten klanten of voorbijgangers nu willen hebben, wat zijn ze aan het doen? Waarmee kun je ze helpen hun leven wat leuker of makkelijker te maken? 

Lag in december de nadruk bijvoorbeeld nog op lekker eten en cadeaus, nu ligt de behoefte meer bij het uitvoeren van goede voornemens, gezondheid en opruimen. Breng klanten op ideeën door producten in de etalage te laten zien die daarbij passen. Speel in op de dromen en verlangens van jouw klanten en voorbijgangers. Die cadeaus hebben wij ook nog steeds nodig trouwens. De aandacht die wij hebben voor een ander ligt vaak in het geven van cadeaus, leuk verpakken en opsturen, of langsbrengen. Laat zien wat je mogelijkheden zijn!  

Doelgericht presenteren

Tip 6. Beken kleur!

Kleur is een zeer krachtig middel om te gebruiken in de etalage! Want kleur trekt aan, ook op afstand. Maak in de etalage een keuze van maximaal 3 kleuren, meestal twee hoofdkleuren en een accentkleur. Meer is echt niet nodig! Less is more, weet je nog? 

kleur in de etalage

Maar wat verlangen we ook naar een nieuw voorjaarseizoen, met warmte en nieuwe kleuren! De frisse kleuren zoals geel, wit, groen en zachtere pasteltinten passen altijd goed bij de lente. Lees het LENTE blog!
Omdat je waarschijnlijk meer producten een plekje geeft in de etalage kan kleur juist de verbindende factor zijn, die zorgt dat er een eenheid ontstaat in de presentatie. 
Als je collectie wat minder uitgesproken in kleur is kies dan voor een opvallende kleur in de achterwand of voor de opbouw.

Tip 7. Communiceer!

Communicatie zegt alles! Hoe en waar kunnen de klanten bestellen? Hoe ben je te bereiken? Communiceer en presenteer jouw voordelen! Belangrijk is om op een duidelijke manier jouw nieuwe verkoop regels in de etalage te communiceren. 

Windowshoppen 2.0 online? Directe verkoop vanuit de etalage? Zorg dat je regels op 1 plek op je winkelraam/ in de etalage duidelijk vermeldt staan.  Blijf bereikbaar voor je klant. Zorg met een prijskaartje dat elk product in de etalage een duidelijke naam, nummer en prijs heeft. Kies voor eenheid in je prijskaartjes. Gebruik hetzelfde soort papier, maat en kleur. En plaats die bijvoorbeeld altijd rechtsonder het product. Als je met QR codes werkt moeten deze goed te scannen zijn direct op het raam. Werk je met handgeschreven teksten? Blijf kritisch en schrijf de tekst recht, zonder taalfouten en leesbaar. Meer leren? Workshop krijtbord schrijven 
Communiceer en presenteer jouw voordelen! Welke service kun je bieden? Je pakt de producten bijvoorbeeld mooi in, maakt het persoonlijk en brengt het zelfs tot aan de deur! 

krijtbord met communicatie

De laatste tip. Maak gebruik van onze kennis!

Met onze trainingen en workshops helpen we winkels, bedrijven en merken met het versterken van hun fysieke uitstraling. We geven heldere inzichten en praktisch toepasbare tips om de presentatie van jouw onderneming te laten groeien.

Dit waren de 7 etaleertips die we speciaal voor je hebben geselecteerd. Om te helpen en het windowshoppen 2.0 gemakkelijker te maken. Hopelijk zaten er goede tips voor je bij. Heb je nog iets gemist of heb je een andere vraag? Laat het ons weten. Mail ons je vraag en stuur foto’s van je etalage(s) mee. Wij geven je tips waar je mee verder kunt ook op afstand! Maak er gebruik van!

DOEN! Kurien en Marjolein

Ja, ik heb een vraag over mijn etalage!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.