In het vlakke winkel landschap van Almere is de in september 2017 geopende Hudson’s Bay een enorme aanwinst. Almere mist de charmante oude kern die in menig stad het natuurlijke centrum is, en waaromheen het winkelhart zich doorgaans vormt.
Weinig leuke kleine zelfstandigen en voornamelijk winkels van de grote ketens liggen aan enorme pleinen en voetgangersgebieden. Het geeft een desolaat gevoel zo op de donderdagochtend.
Warme sfeer
Trots vertelt Esmée Winter, Visual Specialist bij Hudson’s Bay, over haar werk. Almere is een van de 10 eerste winkels die Hudson’s Bay in NL opende. Ook dit filiaal zit in een voormalig V&D pand. Ondanks de zure berichten die een aandeelhouder blijkbaar zo nodig met de pers wil delen over tegenvallende omzet, loopt het warenhuis echt goed. En dat voor een nieuwe formule in de markt, logisch toch dat het eerste jaar de investering er niet uit is?!
Opvallend is de aangename sfeer in Hudson’s Bay. Volgens Esmée is dit vooral te danken aan de insteek dat bezoekers hier gasten zijn en geen klanten. “Zij komen niet voor niets naar de winkel. Anders zouden zij wel online shoppen, zij verwachten dus ook wel wat” aldus Esmée.
Winkelbeleving
Winkelbeleving staat hoog op de prioriteitenlijst van het concept. Er wordt bijvoorbeeld veel ruimte geboden aan serviceaspecten. Geen weggestopte harde bankjes maar heerlijke designfauteuils met voldoende ruimte zien er zeer aangenaam uit.
Je kunt je schoenen laten poetsen op de schoenenafdeling en de paskamers zien er fantastisch (en ruim !) uit. Er is een aparte ruimte voor extra services die zo uit een interieurmagazine lijkt te komen.
Presenteren met een plus !
Wat Esmée en haar collega’s vooral proberen is de gasten steeds weer aangenaam te verassen met hun winkelpresentaties.
De uitdaging is om steeds weer dat stapje extra te doen. Die verrassing te zoeken en niet terug te vallen op een standaard oplossing. Up to date blijven door de mooie merken op de voet te volgen, wat is nieuw? Wat gebeurt er op de catwalk? Kunnen wij daar iets mee?
Opvallende nieuwe presentatie is die van de zwemkleding. Goede details als het zwembadtrappetje en de humoristische communicatie, en wat te denken van de impulsproducten! Wij kunnen een glimlach niet onderdrukken. Het is hier leuk!
Op elke afdeling zijn ludieke details, fantastische props als de glanzende roze mega makaron bij de damesschoenen. De heren krijgen op hun beurt een glanzend blauwe hamburger.
Op een plank bij de damesmode spotten wij onder een stolp een bouquetreeks boekje, fijn dat het allemaal niet zo serieus hoeft te zijn.
Communicatie met beleving
De Instore communicatie is echt heerlijk! Een fijne vormgeving in schitterende kleuren, echt om in te lijsten, en dat doen ze dan ook. Om elk bord zit een dun zwart randje. Er zijn super kreten bedacht die de winkelbeleving versterken, met een lekkere dosis humor.
Dat communicatie een belangrijke toevoeging is op de winkelpresentatie wisten wij al. Maar dit soort innemende voorbeelden zie je toch maar zelden.
Bijenkorf of Hudson’s Bay?
Aan de serveerster van de nabijgelegen koffie/lunchroom vragen wij vooraf wat zij van Hudson’s Bay vindt. Zij antwoordt dat het er leuk en heel groot is, en dat het zo tussen V&D en de Bijenkorf in zit.
Wij zien meer gelijkenis met de Bijenkorf en Hudson’s Bay, beide prachtige warenhuizen in het hogere segment.
Als wij de verschillen zoeken tussen beide concluderen wij dat de Bijenkorf formeler voelt en voller oogt. Daarnaast zijn er meer shop in shop merken met hun eigen personeel bij de Bij. Hierdoor staan er veel verschillende gezichten die niet dat team vormen met hetzelfde doel voor ogen.
De Bijenkorf is iets klassieker in uitstraling waar Hudson’s Bay meer trendy en vernieuwend is en die prachtige innemende communicatie heeft. Ook zijn er leuke NL merken toegevoegd. Stach bijvoorbeeld voor de chocolade en met Scheltema is er een samenwerking voor de boeken.
Geen kritiek?
Er is eigenlijk niets wat hier jeukt. Nou okay, een kleine doorn in ons oog is het de tijdelijke paas-korting communicatie. Een beetje luidruchtig naast de andere thema’s die al lopen, en die thema communicatie vonden wij juist zo mooi.
Jammer dat de noodzakelijke brand haspels in zo’n prachtig interieur zo sterk aanwezig zijn. Daar zijn wel mooiere oplossingen voor te vinden.
De huiscollectie in crème wit met groen, geel, rood en blauw gekleurde strepen kan ons ook niet bekoren. Terwijl wij best een stukje Hudson’s Bay mee naar huis willen nemen.
Wat een heerlijke winkelervaring was dit, wij zijn echt fan!