Is jouw winkelplan al klaar voor Kerst?
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen, dus wordt het de hoogste tijd om met de kerstvoorbereidingen te starten! Maar hoe ga je het aanpakken? Maar waar ben je? Doe je het ‘gewoon’ net als voorgaande jaren of heb je nog geen idee? Of misschien heb je al wel een tof plan maar nog geen concrete vorm of idee voor de uitvoering?
Speciaal voor alle winkeliers en ondernemers delen wij in dit blog onze aanpak voor het inplannen van de kerstpresentaties. Zo ben je in 4 stappen klaar voor een knallende kerst in de winkel! Bereid je een succesvolle kerst liever voor onder deskundige begeleiding? We hebben ook een inspirerende Workshop Presenteren & Etaleren BASIS die we geven op jouw winkelvloer en waarin we werken met jouw producten. Je hebt daardoor direct resultaat!
Kerst! Zo maak je het plan voor de winkel
Stap 1. Kies je stijl!
Een sterke kerstsfeer in je winkel begint met de keuze van een duidelijke èn aantrekkelijke kerststijl. Kies een stijl die bij je winkel of product past. Een kerststijl die aansluit bij je winkel of merk versterkt namelijk de bestaande uitstraling.
De nieuwste Kersttrends
Wat zijn de kersttrends voor dit jaar? En welke kerststijl past het beste bij jouw unieke winkel of merk? Wordt het een traditioneel thema zoals ‘Christmas Eve’ , een romantische sfeer met glamour en goud of ga je voor de Barbie roze wereld? Waar je klant ook van droomt maak een duidelijke keuze. Vraag je af welke trend of kleur sluit het meest aan bij mijn huidige collectie?
Inspiratie moodboard
Maak van je gekozen stijl een moodboard, dit kan in 2D of digitaal met sfeer plaatjes, of creëer een 3D moodboard waarbij je de materialen echt tastbaar maakt. Belangrijk daarbij is dat je kiest voor twee tot maximaal drie kleuren, dat geeft kracht aan je presentaties. Dit moodboard is je leidraad, de belangrijke basis van waaruit je werkt en waar je steeds op terug kunt vallen bij alle keuzes die je maakt voor je kerstaanpak. Deel het moodboard ook met collega’s en leveranciers zodat zij zien welke kant het op gaat.
Stap 2. Welke locaties ga je gebruiken?
Als je de stijl bepaald hebt kies je de locaties in de winkel waar je iets met kerst gaat doen. Werk bij de planning van locaties van buiten naar binnen. Pak de plattegrond van je winkel en bedenk welke route de klant loopt en waar hij (en vooral zij!) naar kijkt. Start buiten op straat en eindig bij de kassa. Bepaal de meest strategische locaties. Benut alle kansen en denk in mogelijkheden. Misschien kun je al op de parkeerplaats starten, en is je bedrijfsauto of bezorgfiets ook een locatie om aandacht mee te trekken.
Stap 3. Bepaal je doel
Nu je de locaties hebt gekozen bepaal je wat het doel van de presentatie op die plek is. Wat wordt hier je belangrijkste boodschap of product, wat ga je high-lighten?
Wil je bijvoorbeeld de entree aankleden dan is je doel sfeer verhogen, en daarmee klanten naar binnen trekken. Zet je bij de entree een stoepbord met een kerstaanbieding van een product dan is je doel echt verkoop van die aanbieding, en daarmee klanten naar binnen trekken. De aanbieding moet vervolgens makkelijk en logisch binnen terug te vinden zijn op een volgende locatie in je plattegrond.
Raak schieten met je kerstpresentaties
Bepaal de doelstellingen vooraf zodat je weet dat je raak schiet met je inspanningen. Het succes van de kerstvoorbereiding mag niet van toeval afhangen. De uiteindelijke omzet blijft altijd afhankelijk van meerdere factoren. Zorg daarom dat de zaken waar je wel invloed op hebt en de dingen die je wel weet, gebruikt om gericht voor te bereiden.
Tip: Kijk terug wat je vorig jaar met kerst gedaan hebt en bedenk of dat succesvol was.
Stap 4. Werk uit per locatie
Werk het plan vervolgens per locatie verder uit. Nu je het doel van elke presentatie weet kun je per locatie bepalen welke winkelmaterialen, producten, en ook welke decoratie je gaat gebruiken. En vergeet niet de communicatie in te plannen. Denk aan prijscommunicatie, unieke productvoordelen of sfeerverhogende communicatie als kerstkreten of -spreuken. Meer leren over krijtbord schrijven in een eigen commercieel handschrift doe je in de Workshop Krijtbord schrijven BASIS. Het moodboard gebruik je hierbij steeds als leidraad voor kleur- en materiaalkeuze. Maak schetsen en eventueel een proefopstelling om te zien om je idee uitvoerbaar is en welke maten je nodig gaat hebben.
Maak de laatste keuzes
Bedenk in deze fase ook wat je wilt investeren. Misschien vallen er hierdoor nog dingen af, maar dan heb je daar in ieder geval een duidelijke keuze in gemaakt. Hoe meer je van te voren kunt bepalen hoe sneller je straks in de drukkere tijden kunt werken. Als je op tijd begint met je voorbereiding voor kerst kun je straks ook gerichter inkopen en bestellen! Wil je meer weten over een Workshop Presenteren & Etaleren? Samen aan de slag met je gehele team in je eigen winkel? Bekijk ons aanbod!
HO-HO-HO en GO-GO-GO Kurien en Marjolein
Interessant! Neem contact met mij op