Is jouw winkel klaar voor Kerst?

Kerst 2021 beloofd een mooie kerst te worden waar jouw klanten weer als vanouds heerlijk samen kunnen zijn. En jij gaat ze daar vanzelfsprekend bij helpen!

Natuurlijk ga je zorgen dat ook het winkelen in deze tijd extra gezellig en sfeervol wordt. Nu de donkere dagen zijn begonnen wordt het de hoogste tijd om met de kerstvoorbereidingen van je winkel te starten! Maar hoe ga je het aanpakken? Heb je al een idee? Of misschien heb je al wel een tof plan maar nog geen concrete vorm of idee voor de uitvoering?

Speciaal voor alle winkeliers en ondernemers delen wij in dit blog de beste tips voor Kerst 2021. Omdat we je graag willen helpen! Bereid je een succesvolle kerst liever voor onder deskundige begeleiding? We hebben ook een aantal inspirerende Kerst Workshops & Trainingen voor je klaar staan. 

De basis

Zonder een goede basis geen goede presentatie! Werp eerst een kritische blik op je winkelruimte voor je Kerst gaat toevoegen. Is alles schoon en netjes? zijn er dingen die gerepareerd moeten worden? Communicatie die weg kan?
Nu je toch zeer waarschijnlijk gaat schuiven om ruimte te maken voor je knallende presentatie is het een mooi moment om flink te cleanen!
Maak er voor je collega’s of medewerkers een feestje van door buiten openingstijden met een lekker muziekje tekeer te gaan.

En Actie!

Nu de basis schoon fris en 100% onderhouden is kun je Kerst gaan toevoegen in je winkel. Wat ga je doen? Je begint als eerste met het onder de aandacht brengen van het assortiment waar klanten behoefte aan hebben. Door leuke cadeau tips te geven en mooie producten aan te bieden om het in huis gezellig te maken. Of door lekkere delicatessen en menutips te presenteren. Focus op fijne beautyproducten of highlight mooie kleding en accessoires waarmee je klanten straks mee kunnen shinen. Naast dat je de goede producten  presenteert zorg je voor een feestelijke sfeer in de totale winkel. Daarover straks meer.

Moodboard

Tip: Kijk ook terug wat je vorig jaar met kerst gedaan hebt en bedenk of dat succesvol was.  

Begin bij de entree

There’s nothing like a first impression. Begin bij de entree.
Er zijn zeker klanten die gericht naar jouw winkel komen voor de kerstinkopen. Maar er zijn ook (veel!) klanten die door de winkelstraten of -centra lopen zonder gericht plan. Vaak hebben ze wel een idee of behoefte of cadeau lijstje om af te werken. Aan jou de taak je winkelaanbod bij deze potentiele klanten onder de aandacht te brengen.

Door direct bij de entree een sterke presentatie neer te zetten is de eerst slag geslagen.
De entree is samen met de etalage de belangrijkste plek om winkelend publiek aan te trekken. We praten over de zogenaamde stopkracht van de etalage. Als de aandacht is getrokken stopt de klant om even naar binnen te kijken. Het duurt gemiddeld 2 seconden waarin de klant besluit al dan niet naar binnen te gaan. Daarom, begin bij de entree.

Plaatsing in de winkel plattegrond
Entree delicatessenwinkel

Sfeer en Kersttrends 2021

Een feestelijke sfeer hoe maak je die? Die maak je door te versieren, de zogenaamde aankleding of styling van je zaak. Om te kijken waar klanten warm voor lopen check je de kersttrends voor 2021. Welke kerststijl of sfeer past het beste bij jouw unieke winkel of merk? Wordt het een traditioneel thema zoals ‘Home Sweet Home’ in rood, wit en groen? Of toch een exotisch botanische sfeer met goud en fluweel? En wat dacht je van de droogbloemen trend? Daar moet je misschien iets mee! De Training Presenteren & Etaleren 0.2  op 9 november 2021 gaat over het werken met thema’s en seizoenen in de winkel, inclusief KERST Trendpresentatie! Er zijn nu nog een paar plaatsen vrij!

Moodboard
Moodboard

KLEUR, de rode draad

Als je de kerstsfeer of stijl van de aankleding gekozen hebt horen daar een aantal kleuren bij. Kleur is een heel sterk middel om te gebruiken in je presentatie. Belangrijk daarbij is dat je kiest voor twee tot maximaal drie kleuren, dat geeft kracht aan je presentaties. Door herhaling van deze kleur(en) in de diverse kerstuitingen van de winkel zorg je voor herkenning, de zogenaamde rode draad. De klant kan deze rode draad door alle Store media volgen. Offline en Online.
Dromen jouw klanten van een Pink, Green of White Christmas?

Licht!

Misschien heb je het bij de basis check al genoteerd als actiepunt. Maar hoe staat het met de verlichting in je winkel? Licht is altijd van belang maar nu met de donkere dagen is licht belangrijker dan ooit! Licht is een menselijke behoefte, wij worden aangetrokken door licht. In de winter liever geen blauw koud licht maar warm licht, dat geeft sfeer waardoor je in een prettige (winkel) stemming komt. En natuurlijk gebruik je kerstverlichting! Hoe meer vonkelende lampjes hoe feestelijker de sfeer!

Tip 1: Kijk bij daglicht naar het licht in je winkel en kijk dan eens als het gaat schemeren, wat valt je op?

Tip 2: Lichte kleuren reflecteren het meeste licht. Gebruik dit om aandacht te trekken in je presentatie, zoals bij deze tafel van Countryfield want de lichte pluimen zijn een echte eye catcher!

En Black Friday?

Als ondernemer benut je alle kansen en denk je altijd in mogelijkheden. Niks is te gek. Black Friday is zo’n mogelijkheid. Mensen houden van acties, vooral Nederlanders zijn gek op koopjes. Geen wonder dat Black Friday sinds enkele jaren een begrip is in ons land. Daar moet je dus iets mee. Je kunt er ook voor kiezen om juist niet mee te doen of een eigen unieke kleur te geven aan deze dag. Dille&Kamille koos vorig jaar voor een Green Friday. Zorg wel dat je dit duidelijk communiceert in de winkel.

Moodboard

Tot slot winkelbeleving

Winkelbeleving. Een woord wat veel gebruikt wordt in Retail. Winkelbeleving gaat over heel veel dingen, het gaat over alles wat het winkelen tot een aangename beleving maakt. Het gaat over de verwachting van klanten en vooral hoe je die kunt overtreffen. Het gemak waarmee je kunt winkelen, de aandacht en service die je geeft.
Aan je winkelpresentaties hoeft het in ieder geval niet te liggen. Maak er wat moois van!
En als je nog wat hulp kunt gebruiken weten je ons te vinden.

Ho, Ho, Ho!
Marjolein en Kurien

Handgeschreven prijskaart en krijtbord met kerstboodschap

Prijskaart en krijtbord schrijven

Hoe schrijf je netjes en recht, een actie op een krijtbord? Wat wordt de kerst boodschap bij de cadeautafel? Waar let je op?

In de Workshop Krijtbord Schrijven beginnen we met de basis principes voor een professioneel schrijf handschrift. Je gaat zelf aan de slag met krijtstiften en schrijft een eigen krijtbord in mooie lay out!

Interessant! Neem contact met mij op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.