speciaal voor MBO studenten met richting economie en ondernemen

Project Presenteren & etaleren

Producten leren Presenteren & Promoten 

De toekomstige Verkoopspecialisten, Eerste verkopers en Retail managers leren op jouw MBO opleiding alles over het verkopen van producten in een winkel. Daarbij zijn kennis en kunde over de presentatie van de producten, promotie en het winkelbeeld van groot belang. 
Naast het inzicht  in het belang van een goede product presentatie, zie je graag dat studenten de presentatie zelf leren maken en ook op kwaliteit kunnen beoordelen. Zodat zij op school, op stage en vooral in hun toekomstige beroepsleven, de kennis, vaardigheden en het vertrouwen hebben om een goede commerciële presentatie neer te zetten of te verbeteren.

Praktisch leren, leren door doen

Zoek je meer variatie in het huidige lespakket over Presentatie en Winkelbeeld? Blijft het allemaal te theoretisch en zoek je praktische ondersteuning voor de lessen? Door het zelf proberen en creëren ontwikkelen de studenten vaardigheden die nodig zijn in de praktijk. Leren door doen werkt dan het beste.
Speciaal voor MBO opleidingen bieden wij daarom het Project Presenteren & Etaleren in 3 modules aan, die wij op locatie geven en begeleiden.  

Module 1. Presenteren en Etaleren Basis
Module 2. Plan van aanpak
Module 3. De uitvoering 

Een praktische aanpak, die begint bij de basisprincipes en -technieken van het presenteren en toewerkt naar een mooie product presentatie als eindresultaat. Met een tastbaar einddoel voor ogen wordt leren echt leuk!

Tell me and I will forget, Show me and I will remember, 
Involve me and I will learn!

PROJECT PRESENTEREN EN ETALEREN IN 3 MODULES!

Module 1. Presenteren & Etaleren Basis

In Module 1 leren studenten stap voor stap leren de basis technieken en principes van het Presenteren & Etaleren en het maken van een verzorgde product presentatie. Korte heldere instructies worden afgewisseld met gerichte praktijkoefeningen. Met interactie en aansprekende voorbeelden uit de praktijk.

Leerdoelen in module 1:

  • Het belang van presenteren en etaleren voor een winkel, merk of onderneming
  • Composities herkennen en maken
  • Zelf een eenvoudige product presentatie maken
  • Het gebruik van presentatiehulpmiddelen als opbouw, ondergrond en achtergrond in een etalage of presentatie
  • Kleurenleer- en materiaalkennis
  • Gebruik van gereedschap en bevestigingsmaterialen
  • Hoe klanten kijken, kiezen en kopen in een winkel
  • De rol van communicatie in de presentatie kennen
  • Zelf een boodschap creëren voor je presentatie
Roc studenten tijdens Training Presenteren en Etaleren

Module 2. Plan van aanpak

In module 2 maken de studenten voor een eigen(fictieve) winkel een plan van aanpak voor een etalage of presentatie van het assortiment. Nu de studenten weten waar een goede presentatie aan voldoet gaan we een stap verder. Maak een plan van aanpak voor de eindopdracht!

Wij herhalen eerst de opgedane kennis van Module 1, door middel van een quiz(vorm).  

De opgave voor de eindopdracht/Het eindproject luid:
Maak een commerciële thema etalage, verkooptafel of display voor een opdrachtgever of product. Maak eerst een plan van aanpak en presenteer dit samen met een moodboard aan de (fictieve) opdrachtgever.
In het plan van aanpak worden vragen beantwoord als, wat is het doel van de presentatie, wie is je doelgroep, wat zijn de belangrijkste producten/artikelen of productgroep die gepromoot wordt? Wat wordt de boodschap/het thema? Vervolgens gaan we met de vormgeving aan de slag, welke kleuren, materialen, hoeveel ruimte heb je? Hoofdproduct? Eyecatcher? Welke communicatie? De studenten maken een sfeer moodboard om hun plan te visualiseren. Het plan van aanpak wordt samen met het moodboard gepresenteerd aan de groep, waarna met feedback van trainers en mede studenten het plan klaargestoomd kan worden voor de Uitvoer fase. Door een echte eindopdracht groeit de motivatie om te presenteren. Ook een competitie kan zijn vruchten afwerpen.

Leerdoelen in module 2:

  • Brainstormen om van de opdracht tot een idee te komen
  • Wie is de doelgroep? Hoe bepaal je het juiste doel van een presentatie?
  • Sfeer, een thema en decoratie
  • Een moodboard maken voor de presentatie, met kleur en materiaalgebruik
  • Tekenschetsen maken van je presentatie
  • Het presenteren van je plan en omgaan met input
  • Werken in teamverband
Vrienden van Stuk TV

Module 3 De uitvoering

In dit laatste deel gaat elke student (alleen of in teamverband), zijn plan tot uitvoering brengen. Alle onderdelen van de eindpresentatie, zoals ondergrond, opbouw, producten en decoratie, worden door de studenten zelf bedacht en geregeld. Ook wordt een van de onderdelen zelf gemaakt. Dit kan een achtergrond, ondergrond of decoratie zijn, of een zelfgecreëerde communicatie uiting.

Leerdoelen in module 3:

  • Hoe zet je een 2D moodboard om naar een 3D uitvoering?
  • Keuzes maken in opbouw, ondergrond en achtergrond
  • Presenteren van je uiteindelijke idee!
  • Zelf decoratie ontwerpen en maken (papier, karton)
  • De eind/proefopstelling maken van je product presentatie
  • Communicatie toevoegen

De eindpresentatie kan aansluitend plaatsvinden en ter plekke op meerdere onderdelen beoordeeld worden. Of je plant voor de eind presentatie een avond of (open!) dag waar belangstellenden de resultaten kunnen zien.

Hoe werkt het in de praktijk?

Zoals gezegd bestaat het lespakket in het totaal uit 3 modules. Elke module bevat een aantal kerndoelen die aansluiten op het huidige lesprogramma. Elke module neemt een dagdeel in beslag van ongeveer 3,5 uur inclusief kleine pauze. We komen met twee ervaren trainers, verzorgen de gehele workshop en nemen alle materialen zelf mee. We hebben eigen etalageframes zodat we op elke locatie kunnen trainen. Ook zijn er kleine en grotere producten aanwezig om mee te etaleren, bijpassende opbouw, achtergrond en ondergrond. 

Na het deelnemen aan alle modules ontvangt elke leerling desgewenst een mooi certificaat.

Variatie op het les pakket

Het lespakket bevat alle basis technieken en kennis over het vak presenteren en etaleren. Maar er zijn in overleg meerdere variaties van de uitvoering mogelijk. Wij overleggen welke Eindopdracht het beste zou passen bij de studenten van de betreffende richting en niveau. Wij zijn flexibel en denken graag mee over een passend traject/pakket.
Ook kan er na de 3 modules een ander moment gekozen worden voor de eindpresentatie van het project. Misschien voor een ouderavond of (open!) dag waar belangstellenden de resultaten kunnen zien. Idee/Tip: Organiseer een markt waar de leerlingen zelf een kraam inrichten voor een gekozen thema.
Het lespakket kan ook worden uitgebreid. We hebben een korte workshop bespannen en een workshop cadeaus inpakken die goed aansluiten.
Wil je met de leerlingen aandacht besteden aan handgeschreven teksten en krijtbord schrijven? Ook deze workshop is mogelijk.

Het resultaat

Het resultaat van dit pakket is dat studenten het belang van een goede en commerciële presentatie inzien en dat zij de kennis en kunde (vaardigheden) opdoen die nodig zijn om een succesvolle commerciële product presentatie neer te zetten.

Door deze praktijk ervaring leren studenten winkelpresentaties zelf te maken maar krijgen zij ook tools om deze op kwaliteit te kunnen beoordelen en te optimaliseren. Zodat zij op school, op stage en in hun toekomstige beroepsleven, de kennis, vaardigheden en het vertrouwen hebben om een goede commerciële presentatie neer te zetten of een verbetervoorstel te maken. 

Interessant! Neem contact met mij op

Laten wij Marjolein en Kuriensamen werken aan de winkel talenten van de toekomst!


Marjolein en Kurien