Hoe maak je een product presentatie die verkoopt?

Wil je als docent direct aan de slag met de praktijkles over het presenteren van producten? We helpen je graag op weg! In dit blog zetten we de 5 belangrijkste basisprincipes voor het maken van een succesvolle product presentatie op een rij.
Elke stap leggen we op een eenvoudige en begrijpelijke manier uit. Zodat de informatie en uitleg ook voor docenten goed te gebruiken is in het lesprogramma over product presenteren.

Waar begin je mee, waar let je op en hoe weet je zeker dat de product presentatie de juiste klanten trekt? Wat zeker is, is dat je het presenteren van een product leert in de praktijk! Ga direct aan de slag! Extra: De handige, gratis CHECKLIST PRODUCT PRESENTATIE!

Zonder presentatie  is er geen verkoop mogelijk!

1. Compositie/Opstelling

Als de product sets zijn verdeelt over de studenten begint de uitdaging, hoe maak je van al die producten een aantrekkelijk geheel? Hoeveel producten plaats je?

Daarvoor gebruik je een compositie. (Wat is eigenlijk een compositie?)

Een compositie, ook wel een opstelling genoemd, gebruik je voor het prettig ordenen van de producten. Hoe staan de producten ten opzichte van elkaar? Met een compositie creëer je rust en overzicht waardoor de product presentatie aantrekkelijk is om naar te kijken. Je brengt lijn aan in de chaos.

Voordat je begint met het plaatsen van de producten bepaal je eerst de juiste compositie. Met een compositie kun je de aandacht van de klant sturen en zo de belangrijke producten juist laten opvallen. En de klanten zien zo in een oogopslag wat je te bieden hebt.

Dit zijn de 4 belangrijkste composities: 

  • Piramide, driehoek
  • Asymmetrische piramide (ook wel schuine of scheve piramide)
  • Symmetrie
  • Ritme, herhaling
piramide compositie
compositie asymmetrie
compositie symmetrie
compositie ritme

Gratis Checklist Product Presentatie!

Wil je direct aan de slag met je praktijklessen? Download dan deze handige checklist! Alle 5 basisprincipes voor het maken en controleren van een Product Presentatie staan erop! Als de leerlingen aan de slag gaan kan deze checklist gebruikt worden als geheugensteun. 

CHECKLIST PRODUCT PRESENTATIE

2. De opbouw

Waarom gebruik je een opbouw?

Een opbouw helpt om de producten in de juiste compositie te plaatsen. En brengen de producten op de juiste (oog)hoogte. De belangrijkste hoogte om je product te presenteren is 1 METER 60!

Een eenvoudige basis opbouw bestaat meestal uit 3 verschillende elementen van diverse hoogtes. Hiermee bouw je een piramide- of asymmetrische piramidevorm.

Een opbouw heb je in heel veel verschillende kleuren, materialen, vormen en maten. Je kunt professionele opbouw aanschaffen, die zijn er zeker. Maar je kunt zoveel meer gebruiken. Er zijn houten blokken en kratjes, zelf geschilderde wijnkisten, kleine (bijzet)tafeltjes of dozen. Of een combinatie!
Het is belangrijk dat de opbouw ook iets toevoegt aan het product. Past de kleur, het materiaal en de vorm van de opbouw goed bij mijn product?
Je begint de product presentatie met het neerzetten van de opbouw in de juiste compositie. Daarna plaats je de producten op en naast de opbouw. Denk eraan dat het product altijd in de hoofdrol is!

Een goede opbouw:

  • brengt het product op de juiste hoogte
  • zorgt voor verschillende presentatiehoogtes
  • staat in dezelfde compositie als het product
  • versterkt het product met kleur, vorm en maat

3. Blikvanger

Wat is een blikvanger?

Een blikvanger (of eyecatcher) vangt als eerste de blik van de klant. Met als doel om de aandacht van de klant, de blik van de klant, naar de etalage of presentatie te trekken. 

Een blik ‘vangen’ kan op heel veel verschillende manieren. Het kan met het product zelf, bijvoorbeeld door het uit te vergroten. Size matters! Maar je kan ook het product op de meest opvallende plek in de compositie te zetten. En dat is in het midden, op de juiste hoogte.
Opvallen kan ook met kleur, licht, met een bijzondere decoratie en met beweging. Wees creatief!

Een goede blikvanger:

  • Valt op vanaf een afstand
  • Trekt de aandacht van de voorbijganger naar de etalage of presentatie
  • Staat op een centrale plaats in de presentatie
  • Is aantrekkelijk gepresenteerd
blikvanger Apple Watch
blikvanger

Workshop Presenteren en Etaleren

Heb je liever dat wij naar je toekomen met onze workshop? Dat kan natuurlijk ook! In onze Workshops en Trainingen gebruiken wij producten die makkelijk presenteren en jongeren zoveel mogelijk aanspreken. Onbreekbare kleurrijke flesjes en potjes waarmee je snel een succesvolle presentatie kunt bouwen. 

Want succes geeft vertrouwen, en daar kun je op door bouwen! Voor elke school en opleiding hebben we geweldige workshops en projecten over Presenteren en Etaleren. Maak hieronder je schoolkeuze en klik voor meer informatie!

Praktijk aanbod VMBO
praktijk aanbod MBO
praktijk aanbod docenten

4. Achtergrond & ondergrond

Waarom gebruik je een achtergrond of ondergrond bij een product presentatie?

Het gebruik maken van een achtergrond en ondergrond heeft als doel om je producten in de presentatie en etalage te versterken. Met een goede achtergrond en ondergrond maak je je product zichtbaar!

Maar een achtergrond kan meer! Je kunt met een achtergrond op een gemakkelijke manier de goede sfeer creëren die past bij het product. Denk hierbij ook aan de sfeer van (seizoen)thema’s. Of trek juist extra de aandacht met de achtergrond zodat hij werkt als een blikvanger. 

Voor een achtergrond kun je van alles gebruiken. Behang bijvoorbeeld, die heb je in zoveel verschillen de kleuren en dessins. En rol- en vouw gordijnen, (sfeer)posters, of ‘platte’ decoratie. Voor een ondergrond zijn placemats en trays erg handig.

Een goede achtergrond en ondergrond:

  • Maakt producten zichtbaar!
  • Stopt de blik van de voorbijganger/klant
  • Versterkt de producten en brengt ze in de juiste sfeer.
  • Ondersteunt (seizoen)thema’s
achtergrond
kleur en achtergrond
ondergrond etalage

5. Afwerking!

Wat bedoelen we met de afwerking?

Als je helemaal klaar bent met de product presentatie begint de afwerking. Met de afwerking bedoelen we, de laatste check van de presentatie. Heel belangrijk!

Staan alle producten recht? Hangt de achtergrond niet scheef? Valt mijn blikvanger ook wel als eerste op? Is alles wat ik niet gebruikt heb ook opgeruimd?

De details zijn namelijk heel ook belangrijk. Als aan de etalage hebt gewerkt en je bent vergeten de lege verpakkingen weg te halen, valt dat onbedoeld als eerst op! Neem als je klaar bent ook de tijd om van een afstand naar je presentatie te kijken. Net zoals de klant straks gaat doen.

Een goede afwerking:

  • Zorgt voor de laatste puntjes op de i
  • Kan je product presentatie maken of breken
  • Zorgt voor een succesvolle product presentatie!

Gratis Checklist Product Presentatie!

Wil je als docent direct aan de slag met je praktijklessen? Download dan deze handige checklist! Daarop hebben we de 5 basisprincipes voor het maken/controleren van een Product Presentatie voor je op een rij gezet. Als de leerlingen aan de slag gaan kan deze checklist gebruikt worden als geheugensteun. Het is direct duidelijk wat er van ze gevraagd wordt! Waar begin in mee? Waar let ik op? Niks vergeten? Klaar!

CHECKLIST VOORDELEN:

  • De 5 basisprincipes voor het maken van een eenvoudige product presentatie staan op een handige checklist.
  • Iedereen kan stap voor stap met de basis principes van een product presentatie aan de slag en vergeet niets meer
  • Het is voor de leerling en student direct duidelijk wat er tijdens de praktijkles wordt verwacht en gevraagd.
  • In korte tijd bereikt de leerling een verrassend mooi eindresultaat!

We delen graag onze kennis, passie en ervaring over het Retail vak. Dit blog is vooral geschreven om docenten te ondersteunen met het les geven in product presenteren. Heb je een etaleervraag of kunnen we je op een andere manier helpen? Laat het ons weten! info@eenmeterzestig.nl
We helpen graag mee om de leerlingen en studenten te laten groeien.

Succes! Kurien en Marjolein