Hoe leer je de leerlingen op een eenvoudige manier meer over het vak etaleren?

Ben je als docent verantwoordelijk voor de praktijkles etaleren? En wil je het liefst direct aan de slag maar weet je niet waar en hoe je het beste kunt beginnen? We helpen je graag op weg! In dit blog zetten we de 5 belangrijkste basisprincipes voor het maken van een succesvolle product presentatie op een rij.
Elke stap leggen we op een eenvoudige en begrijpelijke manier uit. Zodat de informatie en uitleg voor docenten goed te gebruiken is in het lesprogramma over etaleren en producten presenteren.

Extra: Meld je nu aan voor het Docenten EVENT bijscholing VMBO. Je leert in één dag alles over Etaleren, Visual Merchandising, styling en Promotie. En hoe je deze kennis direct kunt gebruiken in je lesprogramma. 

1. Compositie/Opstelling

Als de product sets (met 7- max.11 artikelen) zijn verdeeld over de studenten begint de uitdaging. Want hoe maak je van al die producten een aantrekkelijk geheel? Hoe zet je de  producten netjes neer?

Daarvoor gebruik je een compositie. (Wat is eigenlijk een compositie?)

Een compositie, ook wel een opstelling genoemd, gebruik je voor het prettig ordenen van de producten. Hoe staan de producten ten opzichte van elkaar? Met een compositie creëer je rust en overzicht waardoor de product presentatie aantrekkelijk is om naar te kijken. Je brengt lijn aan in de chaos.

Voordat je begint met het plaatsen van de producten bepaal je eerst de juiste compositie. Met een compositie kun je de aandacht van de klant sturen en zo de belangrijke producten juist laten opvallen. En de klanten zien zo in een oogopslag wat je te bieden hebt.

Dit zijn de 4 belangrijkste composities:

  • Piramide, driehoek
  • Asymmetrische piramide (ook wel schuine of scheve piramide)
  • Symmetrie
  • Ritme, herhaling
piramide compositie
compositie asymmetrie
compositie symmetrie
compositie ritme

2. De opbouw

Waarom gebruik je een opbouw?

Een opbouw helpt om de producten in de juiste compositie te plaatsen. En brengen de producten op de juiste (oog)hoogte. De belangrijkste hoogte om je product te presenteren is 1 METER 60!

Een eenvoudige basis opbouw bestaat meestal uit 3 verschillende elementen van diverse hoogtes. Hiermee bouw je een piramide- of asymmetrische piramidevorm.

Een opbouw heb je in heel veel verschillende kleuren, materialen, vormen en maten. Je kunt natuurlijk professionele opbouw aanschaffen. Maar je kunt zoveel meer gebruiken. Er zijn houten blokken en kratjes, zelf geschilderde wijnkisten, kleine (bijzet)tafeltjes of dozen. Of een combinatie ervan in dezelfde kleur!
Het is belangrijk dat de opbouw ook iets toevoegt aan het product. Past de kleur, het materiaal en de vorm van de opbouw goed bij de producten?
Je begint de product presentatie met het neerzetten van de opbouw in de juiste compositie. Daarna plaats je de producten op en naast de opbouw. Denk eraan dat het product altijd in de hoofdrol is!

Een goede opbouw:

  • Brengt het product op de juiste hoogte
  • Zorgt voor verschillende presentatiehoogtes
  • Staat in dezelfde compositie als het product
  • Versterkt het product met kleur, vorm en maat

3. Blikvanger

Wat is een blikvanger?

Een blikvanger (of eyecatcher) vangt als eerste de blik van de klant. Met als doel om de aandacht van de klant, de blik van de klant, naar de etalage of presentatie te trekken. 

Een blik ‘vangen’ kan op heel veel verschillende manieren. Het kan met het product zelf, bijvoorbeeld door het uit te vergroten. Size matters! Maar je kan ook het product op de meest opvallende plek in de compositie te zetten. En dat is in het midden, op de juiste hoogte.
Opvallen kan ook met kleur, licht, met een bijzondere decoratie en met beweging. Wees creatief!

Een goede blikvanger:

  • Valt op vanaf een afstand
  • Trekt de aandacht van de voorbijganger naar de etalage of presentatie
  • Staat op een centrale plaats in de presentatie
  • Is aantrekkelijk gepresenteerd
blikvanger
blikvanger

Workshop Presenteren en Etaleren

Heb je liever dat wij naar jouw school komen om de leerlingen eens een lesje (eta)leren? Dat kan natuurlijk ook! In onze Workshop Presdenteren en Etaleren gebruiken wij producten die makkelijk te presenteren zijn en jongeren zoveel mogelijk aanspreken. Onbreekbare kleurrijke flesjes en potjes waarmee je snel een succesvolle presentatie kunt bouwen. Je ziet als docent ook meteen welke handige tips we hebben voor jouw praktijkles etaleren! Kijk op onze speciale scholenpagina of klik hieronder voor jouw school!

Praktijk aanbod VMBO
praktijk aanbod MBO
praktijk aanbod docenten

4. Achtergrond & ondergrond

Waarom gebruik je een achtergrond of ondergrond bij een product presentatie?

Het gebruik maken van een achtergrond en ondergrond heeft als doel om je producten in de presentatie en etalage te versterken. Met een goede achtergrond en ondergrond maak je je product zichtbaar!

Maar een achtergrond kan meer! Je kunt met een achtergrond op een gemakkelijke manier de goede sfeer creëren die past bij het product. Denk hierbij ook aan de sfeer van (seizoen)thema’s. Of trek juist extra de aandacht met de achtergrond zodat hij werkt als een blikvanger. 

Voor een achtergrond kun je van alles gebruiken. Behang bijvoorbeeld, die heb je in zoveel verschillen de kleuren en dessins. En rol- en vouw gordijnen, (sfeer)posters, of ‘platte’ decoratie. Voor een ondergrond zijn placemats en trays erg handig.

Een goede achtergrond en ondergrond:

  • Maakt producten zichtbaar!
  • Stopt de blik van de voorbijganger/klant
  • Versterkt de producten en brengt ze in de juiste sfeer.
  • Ondersteunt (seizoen)thema’s
achtergrond
kleur en achtergrond
ondergrond etalage

5. Afwerking!

Wat bedoelen we met de afwerking?

Als je helemaal klaar bent met de product presentatie begint de afwerking. Met de afwerking bedoelen we, de laatste check van de presentatie. Heel belangrijk!

Staan alle producten recht? Hangt de achtergrond niet scheef? Valt mijn blikvanger ook wel als eerste op? Is alles wat ik niet gebruikt heb ook opgeruimd?

De details zijn namelijk heel ook belangrijk. Als je aan de etalage hebt gewerkt en je bent vergeten de lege verpakkingen weg te halen, valt dat onbedoeld als eerst op! Neem als je klaar bent ook de tijd om van een afstand naar je presentatie te kijken. Net zoals de klant straks gaat doen.

Een goede afwerking:

  • Zorgt voor de laatste puntjes op de i
  • Kan je product presentatie maken of breken
  • Zorgt voor een succesvolle product presentatie!
VMBO leerlingen
Project Presenteren & Etaleren

We delen graag onze kennis, passie en ervaring over het Retail vak. Dit blog is speciaal om docenten te ondersteunen met het geven van een praktijkles etaleren. Heb je nog een etaleervraag of kunnen we je op een andere manier helpen? Laat het ons weten! info@eenmeterzestig.nl
We helpen graag mee om de leerlingen en studenten te laten groeien.

Succes! Kurien en Marjolein