Vaderdag in de winkel!
De hoogste tijd voor een blog over Vaderdag in de winkel! Hoewel Moederdag van oudsher een veel belangrijkere rol heeft in de samenleving, en dus ook in de Retail. Toch is Vaderdag ook een niet te missen kans om klanten op ideeën te brengen en zo je omzet te stimuleren. Wij plakten onze snorren op om in de stemming te komen en gingen op zoek naar goede voorbeelden voor jullie. Laat je inspireren door onze inzichten!
Zelf aan de slag met de presentaties in je winkel? Leren hoe je klanten trekt met je etalage? Met onze Workshop Presenteren & Etaleren BASIS komen we naar jouw locatie en leren we iedereen de basistechnieken van het etaleer vak!
BIER, Ballen en BBQ!
Wat zijn de cadeaus die het goed doen met Vaderdag? Het zijn de clichés die werken! Daarom Bier, ballen en BBQ. Bier is altijd een goed cadeau, en er zijn zoveel soorten tegenwoordig. Bieren met goede titels, mooie locale herkomst, zware, lichte of bieren zonder alcohol.
De HEMA was er vroeg bij dit jaar, op een display bij binnenkomst spotten we de eerste bierpakketten samen met een duidelijke bordje erbij, Vaderdag en een hartje, een onmisbare hartverwarmende boodschap. De toffe BBQ presentaties creëerden de deelnemers van Voets specialiteiten tijdens de workshop Presenteren & Etaleren. Want Vaderdag en het BBQ seizoen vallen natuurlijk perfect samen!
Ballen
Ja, en dan die ballen nog. De bitterballen, borrelballen, Beer Pong ballen of padel ballen. En dit jaar vooral de voetbal. Want het EK zit er natuurlijk aan te komen. Dus een mooie ‘inkopper’ om voetbalcadeaus aan te bieden. Voor vader of voor iedere andere voetballiefhebber, de EK presentaties kunnen nog wel even blijven staan hopen we!
Een mooi nieuw oranje voetbalshirt zien we bij de Nike store in de etalage gepresenteerd.
Hup Holland!
De voordeliger EK cadeaus spotten wij bij SoLow in de etalage van de winkel in Amersfoort, met de Bier Pong ballen centraal. Dat wordt weer een feestje! Mannen en ballen altijd een goede combi 😉 Wil je het meer algemeen houden doe dat als Rituals en presenteer duidelijk je mannen aanbod!
Zoveel vaders, zoveel wensen
Naast de cliché cadeaus kun je ook juist wat verrassende alternatieven bieden. Niet elke vader heeft tenslotte dezelfde wensen, en de tijden zijn aan het veranderen. Zoveel vaders, zoveel wensen. Om klanten en passenten op ideeën te brengen laat je jouw suggesties ZIEN.
Neem een voorbeeld aan It’s a present, waar een scala aan orginele cadeus is uitgestald in de etalage van vorig jaar. Een heel nieuw beeld kwamen wij dit jaar tegen in de folder van Kruidvat. Waar ‘de man’ met trendy make up tips wordt afgebeeld. Eyeliner voor vader, why not?
Communiceer!
Door de tekst Vaderdag te gebruiken in je communicatie worden voorbijgangers en klanten direct herinnert aan het feit dat ze wellicht iets moeten doen met die dag. Natuurlijk ook een hele fijne reden om korting te geven waardoor klanten over de streep worden getrokken om in actie te komen. Nog beter als je direct de datum erbij vermeld, want wanneer is het ook alweer Vaderdag dit jaar?
De XL borden om de detectiepoortjes van Douglas kun je bijna niet over het hoofd zien. Mooie fotobeelden en een fijne kortingsactie. Door de communicatie op deze manier te plaatsen komt de hele zaak direct in het thema. L ‘Occitane heeft een leuke kreet in de etalage, maar wij denken dat de spatie mist, of is het voor je vierde man? Coco & Sebas, de leukste NL chocoladeketen, heeft het goed voor elkaar. Een leuk blauw bordje inclusief snor!
Pak ze in!
Geen verrassing hopen we. Maar een sterke verpakking helpt nu eenmaal enorm bij het aantrekkelijkheid maken van je product presentatie. Soms is de verpakking vanuit de leverancier of fabrikant niet heel aantrekkelijk. Hoe dan ook is dit een goede tip: Laat je cadeau tip voor Vaderdag ook ingepakt zien. Je kunt vast heel leuk inpakken, gebruik deze skills dan ook voor de promotie van je cadeaus.
Een goed voorbeeld spotten we bij Leonidas, mooi verpakte bonbondoosjes met leuke rode stropdasjes om en een lieve wens toegevoegd.
Thema geslaagd!
In de tijd van Vaderdag zijn er meer thema’s die aandacht vragen. Het is ook de tijd dat veel leerlingen en studenten slagen (of zakken). Docenten, meesters en juffen worden bedankt voor hun inspanning van afgelopen schooljaar. Coaches en andere andere leuke leiders krijgen een bedankje voor het einde van het seizoen. En ook de avondvierdaagse is in menig dorp of stad een moment om een cadeautje te kopen.
Alle thema’s en acties kunnen prima naast elkaar (be)staan. En je kunt natuurlijk zelf besluiten met welk thema je het hardst roept. Bij de Bruna winkel op het centraal station van Utrecht is de voorkant van de cadeau tafel bestemd voor Vaderdag. Aan de achterkant is het thema geslaagd en het EK. Alles voor een geslaagde vader die van voetbal houdt 😉
Bij een andere Bruna winkel buiten staan de verschillende thema molens met kaarten gebroederlijk naast elkaar. Een passant die zijn oog op de molens laat vallen bedenkt in een opwelling, oh ja! Laat ik vast een kaart voor die en die kopen. En zo doen de presentaties hun werk!
Presenteren werkt
De kracht van presenteren is ongekend. Zien is kopen. Door te groeien met je presentaties in de winkel, groeit ook de verkoop. Jullie hebben zoveel kennis over producten, assortiment en klanten. Wij kunnen daar onze kennis over winkel presentaties, etalages, trends en klantbehoeftes aan toe voegen. Zodat je leert hoe je klanten kunt sturen naar wat jij wilt verkopen. Mooi toch?
Boek nu de ‘next level’ workshop Presenteren & Etaleren PRO om door te groeien met je presentaties.
Heb je een vraag? Wij denken graag met je mee!