5 tips voor een succesvolle Moederdag presentatie!
Na Pasen en Koningsdag is Moederdag de ‘next big event’ voor de Retail. Het is een belangrijke dag om vorm te geven in je winkel of onderneming! Begin nu alvast met de voorbereidingen. Maar hoe pak je het aan en waar begin je? We helpen je graag mee en geven je 5 succesvolle presenteer tips voor Moederdag. En de gouden tip? Die zit in het filmpje!
1. Presenteer Kant & Klare Cadeau ideeën
Help kinderen (en hun vaders) en maak het ze gemakkelijk!
Laat een aantal passende cadeau ideeën zien, bied kant & klare pakketjes aan die alvast leuk zijn ingepakt. Goede voorbeelden voor pakkettenverkoop en -presentatie zijn Lush en Rituals.
Een idee is om cadeautjes in verschillende prijsniveaus aan te bieden. Maak bijvoorbeeld 3 keuzes, sommige kinderen keren hun spaarpot om moeder te verrassen en rekenen dus snel of het binnen hun budget past.
Heb je geen uitgesproken Moederdag cadeaus in de winkel? Kies dan op vorm en kleur! De vormen die bij Moederdag passen zijn in ieder geval de hartvorm natuurlijk. Maar ook het mondje/kusje doet het goed en de wat algemenere ronde vorm. Decoratieve bloemen zijn een goede toevoeging als vrouwelijk symbool, maar ook omdat het lente is.
Tijdens de Workshop Presenteren & Etaleren bij de VVV in Putten kwam de roze sweater ineens zo mooi tot zijn recht. Het zette de product presentatie precies in het juiste thema. Een echte eyecatcher! Wil je dat wij ook een workshop in jouw winkelmedewerkers geven? Dat kan! Kijk voor meer informatie op Workshop op locatie.
2. Kies de juiste presentatie opbouw!
Moederdag wordt vooral met liefde geassocieerd. Door in je productpresentatie de kleuren van de liefde, rood, wit en roze, te gebruiken zorg je voor een snelle visuele herkenning.
Dit kun je bijvoorbeeld realiseren door gebruik te maken van roze opbouw. Een goede opbouw als basis in de etalage en winkel presentatie maakt het presenteren zoveel gemakkelijker. Kies voor verschillende hoogtes voor variatie en plaats je opbouw al in de juiste compositie. De juiste opbouw kun je overal vinden!
Ook een leuke tray past er goed bij en maakt het product dat je erop presenteert extra speciaal.
Kies daarbij voor een achter- en ondergrond in bijpassende tinten en de basis is compleet!
3. Maak het persoonlijk!
Uit onderzoek blijkt dat moeders nog steeds het liefst iets ontvangen wat zelfgemaakt is. Ai, dat is niet voor iedereen eenvoudig! Speel daarop in door iets aan te bieden wat zelf versierd kan worden. Of waar moeder’s naam ingezet kan worden. Een leuke foto of tekening doet moeders smelten! Presenteer er een mooi lijstje bij, en combineer het met andere woonaccessoires.
Zorg dat klanten zelf een cadeau samen kunnen stellen en op die manier een gepersonaliseerd cadeau kunnen geven aan mams. Waar houdt ze van? Wat vindt ze lekker? Bij Lush hebben zij ook dit begrepen, zelf een pakket samen stellen en laten verpakken in een zogenaamde knot wrap geeft de klant dat unieke cadeau wat zij zoeken. Kies voor een persoonlijk kaartje erbij, breng je klanten op ideeen!
4. Wat is de beste Moederdag boodschap?
Met communicatie maak je het onzichtbare zichtbaar. Dus gebruik het woord Moeder of Moederdag en de datum zoveel mogelijk! Voor veel mensen is het een goede reminder om in actie te komen. Kies daarom voor een krachtige en duidelijke boodschap. Gebruik een pakkende en korte tekst die in een oogopslag te lezen en te begrijpen is.
De tekst op een krijt- of stoepbord moet voor een voorbijrijdende fietser of automobilist je boodschap direct helder zijn. Heb je alleen lopende passanten? Dan kun je er iets meer op kwijt, maar houd het kort! Gebruik maximaal 10 woorden voor jou unieke moederdag aanbieding, meer zal een voorbijganger niet lezen.
Wil je meer weten over het schrijven in een professioneel handschrift op een krijtbord of prijskaart? Misschien is de Workshop krijtbord schrijven dan iets voor jou!
5. Inpak service, extra uitpakken op Moederdag!
Een mooi ingepakt cadeau is heerlijk om te krijgen en heel fijn om te geven!
De inhoud is leuk, maar de verpakking, de buitenkant is de extra en een toegevoegde waarde. Ook dat is winkelbeleving, een stukje droom(verpakking).
Dus bied klanten het mooiste papiertje met het liefste label eraan. Een persoonlijk papieren tasje erbij. Dat mag zeker met je eigen logo erop. Want wist je dat sommige klanten de winkel voor hun cadeaus kiezen op de manier waarop de winkel verpakt? Geef die extra service (als je het nog niet deed)
Kopen is emotie, laat het zien!
Kurien en Marjolein