Is CASA de nieuwe Xenos?

Quickscan CASA in Utrecht Hoog Catharijne

Mijn vriend dacht het antwoord op die vraag zo ook wel te weten toen ik hem deze titel voorlegde, “daar hoef je niet voor te gaan kijken, niks natuurlijk”.
De huisstijl voorspelde ook al niet veel goeds (voor de NL grafisch verwende consument) Het frisse appeltjesgroen is dan wel herkenbaar in het straatbeeld maar is zeker geen trendkleur. De eerste indruk van de winkel in aanbouw is dan ook geen voorbode van een winkel die ons hart gaat veroveren. Wij zijn benieuwd !

CASA voor opening

Eerst de website!

Bij het  voor bezoek aan de website, altijd ff checken, zie je de oorspronkelijke roots van het bedrijf. Een aantal productcategorieën zoals Opbergen en poetsen of Tafelen en drinken en wat is een apero schaal?  Een zetel is natuurlijk een fauteuil, het Vlaams ligt dan dicht bij het Nederlands maar je voelt toch wat afstand en daardoor minder aangesproken.

Leuk assortiment

bartafel CASA online de Aperoschaal Casa

Leuke producten gevonden online, wat maffe dingen als een fur placemat (had ik mijn persoonlijke voorkeur voor serviezen en kookspullen al genoemd?) Maar ook een mooie hoge houten bar tafel en bar stoelen voor buiten. Die zie ik bij vergelijkbare woonwinkels als IKEA, Leenbakker, Kwantum, Karwei, Woonexpress en Jisk bijvoorbeeld niet aangeboden worden.

Vooral accessoires

Geen grote meubels kom ik verder tegen, geen banken of kasten. Casa heeft vooral veel woonaccessoires waardoor zij het moeten opnemen tegen ketens als Sissy boy Homeland, Flying Tiger, Blokker, Zara Home, H&M Home, Sostrene Grene, Rivièra Maison, Hema en Action.
De concurrentiepositie hangt natuurlijk ook van de locatie af, maar in de Utrechtse binnenstad zitten de formules met woonaccessoires dicht bij elkaar.

Welkom bij CASA !

De entree buiten laat een rommelige uitstalling van tuinmeubelen zien waarin de klant zich gepresenteerd 😉
Daardoor vallen de kunststof buxusbollen aan weerszijden van de deur vallen gelukkig minder op. De buxusbollen zijn standaard entreemateriaal zien wij op beelden van andere CASA vestigingen online .

Eerste indruk

Bij binnenkomst aantrekkelijk gepresenteerde wanden en heel veel kleinere opstellingen meubels en klein meubilair gecombineerd met accessoires.

bartafel CASA online

De leuke bar tafel die ik online zag ontdek ik onder een stapel servies en achter een berg tuinkussens.

Waar lijkt het op?

Er is niet direct een sterke winkelidentiteit te ontdekken, het geheel doet mij nog het meest aan de oude V&D denken maar dan wat chaotischer, een beetje Blokker en toch zeker ook een beetje Xenos. Veel gezellige groepjes, niet al te hip maar ook niet al te traditioneel.
Er is een gestuurde route met hoge wanden in het midden zodat de collectie in delen op je af komt. Hoe het is ingedeeld wordt niet helemaal duidelijk.

CASA badkamer 3 stijlen

Wonen eerst met restanten van het buitenseizoen en dan Eten en drinken (of Tafelen zo je/ge wilt)
Badkamer is een duidelijke hoek met 3 sfeer/stijl-groepen op de vloer en dan komt er nog een keer een deel Wonen en accessoires voor je bij de kassa beland.

Wat vinden wij van de Winkelinrichting en de Visual Merchandising?

 

 

 

 

 

 

 

Door de keuze voor sfeergroepjes krijg je geen goed overzicht van het meubelaanbod, om alle meubels te kunnen zien en vergelijken moet je een beetje langs de stijlpresentaties hoppen en accessoires aan de kant duwen. Als je dan een leuke rotan zetel spot achter een groep zonnebloemen moet je oppassen dat je niet in een cactus blijft hangen om ém te proberen.
De materiaalkeuze van het concept heeft een middle of de road identiteit, grijze tegelvloer, keurige witte wandrekken met brave presentaties.

 

 

 

 

 

 

 

In de stijlpresentaties lijkt het of er displaymeubilair ontbreekt, veel producten staan rechtstreeks op de vloer uitgestald. Tip: gebruik altijd iets van een ondergrond om producten een platform te geven, te kaderen.

Wat wil je verkopen meubels of accessoires?

Er is duidelijk gekozen om de accessoires prioriteit te geven, de meubels die er staan zijn echt ondergeschikt en dienen als opbouw en ondergrond voor de accessoires. Ook is het onduidelijk of je de gepresenteerde accessoires uit de wand erachter haalt of dat je ze uit de display kunt halen.

Winkelcommunicatie

 

 

 

 

 

 

De communicatie mag ook wat vlotter, van een sfeerbeeld met de naam van de stijl ‘Oriental Vibe’ naast een Beach house stijl lantaarn gaat ons hart niet sneller kloppen. Stop dat geld dan liever in een fraaie kassawand zou ons advies zijn!

En dus, conclusie?!

Een cijfer? 7- zou ik zeggen, er zitten verrassend  leuke meubels in de collectie en ook zeker een aantal geinige accessoires, maar zoals eerder gezegd daarvan zijn er al veel aanbieders op de markt aanwezig. Het prijsniveau ligt boven die van een discounter, van sommige producten denk ik dat ik bij Action of IKEA de helft betaal.
Voor een formule die zo sterk uitrolt in deze tijd verwacht ik overigens wel meer verantwoording voor kwaliteit en duurzaamheid. Misschien is dit er wel maar dit wordt niet zichtbaar gecommuniceerd.

Winkelbeleving

De winkelbeleving was matig positief, het is moeilijk meubels shoppen vanwege de onduidelijke structuur en de rommelige groepen.
Voor de Visual Merchandising zien wij zeker verbeterpunten, algemeen was er veel rommel en tot slot raakten nog gefrustreerd door de trage hulp aan de kassa. Misschien dat wij online nog eens terugkomen bij Casa, of om het personeel te trainen natuurlijk 😉
De impuls werkte goed, wij hebben wat kleine accessoires voor op kantoor gekocht, een scan gaat tenslotte door tot aan de kassabeleving!

See you next time!