Wil je zelf je krijtbord schrijven?

Maak je als ondernemer gebruik van krijt- en stoepborden als communicatiemiddel? Voor je supermarkt, restaurant, marktkraam, cafe, foodtruck of koffiebar? We zien zoveel krijtborden die vragen om een commerciële boodschap in een goed handschrift. Omdat veel ondernemers worstelen met de invulling van krijt- of stoepborden hebben we daar praktisch en eenvoudig trainingsmateriaal voor ontwikkeld voor iedereen. Krijtbord schrijven kun je leren!

De 7 belangrijkste basis tips!

Hoe fijn is het als er iemand binnen je team is die de skills beheerst om op een krijt- of stoepbord te schrijven. Het is een heel mooi middel om snel reclame te maken voor een nieuw product of knallende actie. Krijtbord schrijven is echt makkelijker dan je denkt. We denken graag met je mee. Daarom hebben de 7 belangrijkste tips voor jou op een rij gezet!

krijtbord schrijven op locatie

Workshop Krijtbord Schrijven BASIS & PRO!

Kies nu voor een Workshop krijtbord schrijven op jouw locatie!
Voordelen:

  • In een dagdeel ontwikkel je een professioneel handschrift onder deskundige begeleiding.
  • Leer je meer over vormgeving, kleurgebruik en het maken van een goede lay-out.
  • Werken we met handige oefen- en werkbladen en voorbeeld handschrift.
  • Schrijf je een eigen A4 krijtbord voor jouw onderneming in je eigen zaak!

1. Het begint met goed materiaal

Zorg dat je materiaal op orde is voordat je begint. Wat heb je allemaal nodig om een krijtbord te beschrijven? We hebben een handig boodschappenlijstje voor je gemaakt!
De basis is natuurlijk een mooi krijtbord en een set goede krijt- en/of watervaste stiften in diverse kleuren. Met de liniaal, driehoek en potlood trek je de hulplijnen op je krijtbord.
Ook is het belangrijk dat je krijtbord er schoon en verzorgd uitziet. Dit zegt namelijk ook iets over je eigen winkel, supermarkt of restaurant!

Er is een speciale cleaner voor het verwijderen van je tekst op het bord.

2. De tekst, je boodschap

Kies voor een krachtige en duidelijke boodschap op je krijtbord. Gebruik daarom een pakkende en korte tekst die in een oogopslag te lezen en te begrijpen is.

De tekst op je stoepbord moet voor een voorbijrijdende fietser of automobilist je boodschap direct helder zijn. Heb je alleen lopende passanten? Dan kun je er iets meer op kwijt, maar houd het kort! Maximaal 10 woorden, meer zal een voorbijganger niet lezen.
Krijtborden die binnen gebruikt worden kunnen meer tekst bevatten, hier heeft de bezoeker meer tijd om informatie tot zich te nemen.

3. De lay-out

Hoe plaats je de tekst op de juiste manier op het krijtbord?
Met een goede lay-out zorg je voor balans en de juiste verhoudingen tussen de woorden. Het gaat om een prettige ordening, de hiërarchie. Oftewel, wie wordt de baas op het krijtbord? Wie heeft de leiding? Welke woorden schrijf je groot en welke kleiner? Kies de lay-out-hiërarchie!

  • Product                          Het product is heel belangrijk. Dat wil je verkopen, dus schrijf je groot!
  • Productinformatie      Dit is extra informatie over het product, dat mag kleiner
  • Prijs                                 De prijs is belangrijk. Die schrijf je ook groot

Als voorbeeld hebben we deze remake van een stoepbord gemaakt dat wij bij de Makro zagen.
Het product (sliptong) is het onderwerp, dat komt links bovenaan en schrijf je groot. (Wij lezen en kijken van links naar rechts) De extra productinformatie, de bijvoeglijk naamwoorden, schrijf je kleiner. De prijs, extra belangrijk, schrijf je groot en eventueel in een andere kleur. En de zwaarte van de lay-out op het bord zit altijd onderaan.  

4. Maak eerst schetsen

Maak voor je begint met schrijven een aantal schetsen van je lay-out op papier. Bedenk hoe je de tekst gaat verdelen. Hoe groot worden de woorden? Hoe groot de prijs? Past het wel allemaal? Ga je een extra kleur gebruiken? En waar?

Overleg eventueel met een collega als je twijfelt. Want de beste schets ga je op het krijtbord schrijven.
Denk je, wat een werk voor zo’n stoepbord? Klopt! Maar echt, je zult zien dat je met een goede voorbereiding straks een professioneel krijtbord voor je zaak hebt staan. Dat alle voorbijgangers zien!

Hulplijnen

Met de schets kun je aan de slag met je krijtbord. Je begint nu met het opzetten van de hulplijnen en dat doe je met een potlood. Deze hulplijnen gebruik je om meerdere redenen.

  • Met hulplijnen geef je de juiste verdeling van de tekst aan
  • Met hulplijnen boven en onder schrijf je de letters in gelijke grootte
  • Kies de interlinie, tussenruimte van de regels en geef die aan met een hulplijn
  • Maar hulplijnen zorgen vooral dat je de tekst recht schrijft. Horizontaal en verticaal!

    En zie hieronder bij de eerste beelden wat er gebeurd als je geen hulplijnen gebruikt… De laatste is een mooi voorbeeld en is strak en netjes geschreven! Ziet er toch veel beter uit?

krijtbord schrijven hulplijnen horizontaal
krijtbord schrijven verticaal
krijtbord schrijven

6. Blokletters

Schrijf je teksten in BLOKLETTERS (=hoofdletters of kapitalen)! Deze letters zijn gemakkelijk te schrijven en goed leesbaar voor de meeste mensen.

Kies voor Workshop krijtbord schrijven BASIS OF PRO

Iedereen kan het leren! Schrijven in een professioneel handschrift. We komen naar je toe om met het gehele team aan de slag te gaan in jou winkel of restaurant. Kijk voor meer info op onze overzicht pagina Krijtbord schrijven.

7. Maak het jezelf gemakkelijk

Leg je stoepbord neer op een tafel wanneer je aan de slag gaat. Dat maakt het schrijven een stuk makkelijker! Zit je krijtbord aan de muur? Zorg dan dat je er goed bij kunt.

Ben je klaar met je krijtbord? Zet het bord neer en kijk er van een afstandje kritisch naar. Staat de tekst recht? Is de boodschap duidelijk? Klopt de lay-out?

Dit zijn de 7 basistips voor een goed begin voor het schrijven op een krijtbord. Hopelijk kun je met deze tips je krijtbord commercieel en aantrekkelijk invullen. Nog een laatste tip: Blijf oefenen!

Veel succes,
Kurien en Marjolein