Maak van je winkelentree een zomer droom!
Met het mooie weer in de zomer is de haast eruit in de winkelstraat. Mensen flaneren rustig langs de winkels en horecagelegenheden op zoek naar… naar wat eigenlijk?
Naar iets wat hun leven kan verrijken of verbeteren! Iets waar ze gelukkig van worden en waar zij in de zomer van dromen. Een mooie rok voor het tuinfeest, een handige tas voor de vakantie, een flesje zonnebrand, zonnebril of -hoedje, noem het maar op. En natuurlijk het perfecte cadeau! Want een cadeau zoeken (en vooral vinden) is steeds vaker een reden om te winkelen. Dus laat zien wat je te bieden hebt om al die zomerse dromen van klanten waar te maken. Hoe je van je winkelentree een zomer droom maakt lees je in dit blog!
1. Het stoepbord voor je winkelentree!
Een stoepbord is natuurlijk de perfecte manier om met bezoekers te communiceren over je zomerse zaak. Welke boodschap wil je geven? Wil je bijvoorbeeld alleen maar zeggen dat je open bent dan kun goed een vast bord met tekst plaatsen in jouw stijl zoals bij Meesie conceptstore. Sale of een scherpe aanbieding is altijd een fijne boodschap voor klanten. Krijg je actieposters aangeleverd met een mooie opmaak dan ga je voor een flexibele kliklijst als stoepbord zoals bij Pandora.
Wil je meer persoonlijkheid èn flexibiliteit dan kun je voor een krijtbord kiezen. Zorg dan wel voor een een goed geschreven krijtbord! Kun je hier nog wel wat hulp bij gebruiken, klik dan hier voor informatie over onze Workshops krijtbord schrijven. Naast een goede boodschap kies je natuurlijk voor een bijpassende look! GO IN STYLE!




2. De zomer op je winkelruit
Naast het stoepbord wordt er vaak nog veel meer gecommuniceerd buiten, bijvoorbeeld op de winkelruit. Hier kun je de zomerzon ook laten schijnen! Laat je inspireren door de kleurrijke bloemen van de zomercampagne bij My Jewellery of de zomerboodschap van Ted Baker, natuurlijk in combinatie met de zomerse etalage. Elk nieuw seizoen vraagt om een nieuwe tekst. Let op, maak ook je personeelswerving aantrekkelijk, denk verder dan het A4-tje op de ruit!


Tip:
Let op de kleur die je gebruikt voor je plakteksten. Wit is het beste zichtbaar, daarnaast felle kleuren als geel of hard roze. Goud kan ook goed, is iets subtieler. Maar kies je voor donkerder kleuren dan worden je teksten onzichtbaar. (tenzij je er natuurlijk een lichte achtergrond achter plaatst) Kijk maar naar deze ruit van… Swan market Utrecht, moeilijk te zien he?




3. Ode aan de open deur!
Het is inmiddels een open deur, maar de geopende winkeldeur is voor voorbijgangers gewoon de meest aantrekkelijke deur. Er zijn zeker veel nadelen te noemen van de open deur, en in dit seizoen is dat natuurlijk vooral de warmte en het energieverbruik van een eventuele airco. Maar vanuit de klant bekeken werkt de open deur het meest uitnodigend. Het is zo’n duidelijk non verbaal signaal, een open deur zegt als het ware ‘Welkom, kom maar binnen, wij zijn open!’.
Is de open deur voor jouw winkel echt niet haalbaar, communiceer dan duidelijk het woord OPEN en/of Welkom. Als je de reden erbij vermeldt waarom je de deur dicht houdt, kun je ook nog op sympathie van klanten rekenen. Lees hierover ook ons blog Deur open of dicht?
Voor een winkelende voorbijganger mag er geen twijfel bestaan dat je open bent!



4. Wat zet je allemaal buiten?
Vooropgezet dat je iets meer buiten mag zetten dan een stoepbord. (Wat wij trouwens echt voor jullie winkel hopen) Wat zet je dan buiten? De bloemetjes natuurlijk! Als je een bloemen en plantenzaak hebt. De citroenplant is dit jaar helemaal hot (net als andere fruitsoorten, vooral aardbeien maar dan in keramiek).
Verder het buitenassortiment, als je hebt! Keck en Lisa geeft instant inspiratie met een leuke parasol en fijne gieters. Plaats leuke producten rondom de entree, denk hierbij aan de behoefte van het seizoen, geef cadeau suggesties (pakketten!) en leuke impuls producten. Help klanten eerst de drempel over, eenmaal binnen kun je voor je serieuzere collectie aandacht vragen. Een opstelling op wielen is handig. De kaartmolen is altijd fijn en nodigt uit om in te snuffelen en aan te draaien.





Het bankje
En dan natuurlijk het bankje buiten, ook een heel fijn en uitnodigend gebaar. Er is echter een grote MAAR bij het bankje want degene die op jouw bankje voor de zaak gaat zitten bepaald meteen de 1ste indruk van je winkel!
De kans dat dit een aantrekkelijk plaatje is is eigenlijk heel klein. Een idee om het ‘bankzitten’ te ontmoedigen is om de bank als product display te gebruiken zoals hier bij StijlZ conceptstore op Texel!

You got the look!
Wat je ook doet, kies alles wat je buiten plaatst in een look die past bij jouw brand of concept. Kijk ook wat de buren doen, soms moet je wat groter uitpakken om onderscheidend te zijn!


5. Mag het licht aan?
Presenteren gaat om aantrekkingskracht. Om aantrekkelijk te kunnen presenteren moet je dingen kunnen zien. En je kunt alleen zien als er licht is. Licht trekt het menselijk oog aan en daardoor kun je met licht sturen. Laat zien wat je te bieden hebt! Veel winkels zijn te donker, zeker als de zon schijnt. Een Neon lichtaccent is naast trendy ook een echte eyecatcher achter het raam!



Tip! Een luifel of zonwering boven je entree geeft naast beschutting ook een donker deel aan de voorkant van je winkel waardoor het licht binnen sterker zichtbaar is. Gezellig en aantrekkelijk!

6. Werk samen in de straat!
Als elke ondernemer in de winkelstraat zijn best doet er iets van te maken wordt het een stuk gezelliger buiten. Met deels horeca, een paar goede keten winkels en jouw unieke winkel is er wat te beleven voor klanten in de winkelstraat of het winkelcentrum. Samenwerking versterkt, help elkaar door je winkelentree aantrekkelijk te maken.
Extra leuk als er ook nog straataankleding wordt toegevoegd zoals de zomerse bloemenbollen bij Voorheuvel Zeist. (de winkels zijn overigens dicht op het foto moment)
Succes met de tips voor jouw aantrekkelijke zomerse winkelentree.
Heb je ondersteuning nodig om het inzicht en de presentatievaardigheden van je team en winkel te versterken? Denk eens aan een Workshop Presenteren & Etaleren of een Winkelscan van Q.
Tot ziens en blijf groeien!
Kurien(Q) & Marjolein